14KT: Nechci vydělávat na Dillovi

14KT: Nechci vydělávat na Dillovi

14KT je minimálně co se našich čtenářů týče již známá tvář. Pochází z Ypsilanti v Michiganu, patří do kolektivů Athletic Mic League, Lab Techs a A-Side Wordwide a na svém kontě má dvojici alb – „The Golden Hour“ a „Nowalataz“. Oba dva zmiňované opusy spojuje tradiční detroitský zvuk, nedaleký „jdillovské“ produkci. Ačkoliv jsme Karata krátce vyzpovídali i v Drážďanech v rámci evropského turné A-Side Worldwide, tento talentovaný producent toho má v plánech opravdu mnoho a proto nevyužít možnost sólo interview nepřipadalo v úvahu. Příjemné čtení.

Pocházíš z malého města Ypsilanti v Michiganu. Bylo pro tebe těžší se dostat do podvědomí veřejnosti a fanoušků díky tomu, že nejsi přímo z Detroitu? Nepředpokládám totiž, že by v Ypsilanti bylo tolik fanoušků, aby ti to zajistilo slávu do konce života.
Myslím, že ani ne. Je to totiž tím, že většina lidí z Michiganu tě automaticky přijme jako zástupce detroitské hudební scény. Ypsilanti je totiž vlastně součást aglomerace Detroitu a tak je to i v hudbě. Fanoušci, které mám v Ypsilanti, mi nikdy nezaručí slávu, stejně jako ti z Detroitu, díky tomu, jaký styl hudby dělám.

Alba „The Golden Hour“ a „Nowalataz LP“ byla v drtivé většině čistě instrumentální. Plánuješ někdy do budoucna nahrát producentské album s mnoha hosty?
Plánoval jsem desku s mnoha hosty už dříve, ale nijak to nakonec nedopadlo, protože to pro mě bylo příliš hektické to zkoordinovat. Možná by to mohlo vyjít někdy v budoucnu. Tak jako tak, dělám teď na několika celých albech s různými interprety, které až lidé uslyší, tak je budou milovat.



Kdybys měl možnost nahrát desku s jedním tvým oblíbeným rapperem, kdo by to byl a proč?
Othello z Lightheaded crew, protože je talentovaný, energický a je to můj dobrej brácha. Hrozně rád bych něco udělal s Elzhim, protože je to můj oblíbený lyrik a také bych rád dělal s Jay Electronicem. Pak taky s Black Milkem a Oddissem, protože to jsou teď moji nejoblíbenější producenti / rappeři.

Původně jsi na začátku své hudební kariéry i rapoval. Máš ještě dodnes nějaké větší rapové ambice, nebo se chceš držet již jen produkce?
Určitě! Miluju produkování mnohem víc, než rap, ale rap bude vždycky v mém srdci. Určitě mě uslyšíte i na mikrofonu v mých nadcházejících projektech.

 

Album „Nowalataz LP“ je silně ovlivněné odchodem J Dilly a většina beats byla nahrána v době po jeho úmrtí. Jak jsi přišel na to, že právě teď, když deska vyšla, je ten pravý čas „Nowalataz LP“ vydat ven?
Jasně, byl to projekt, který jsem pár let nechal ležet. Všechny moje desky jsou jako stránky mého diáře. „Nowalataz LP“ byla stránka v diáři mého života, ale jelikož jsem umělec, měl jsem pocit, že nedělám svojí práci, když mi tu leží projekt, o který se nedělím se svými fanoušky a kamarády. A tak jsem se rozhodl to vydat. Čekal jsem až do téhle chvíle, protože jsem nechtěl, aby si lidé mysleli, že se snažím vydělávat na Dillovi a chtěl jsem to prostě vydat v té chvíli, kdy to budou lidé nejméně očekávat a tak jsem to taky udělal.

 

Jak moc na tebe měl vliv J Dilla jak před svým úmrtím, tak po něm?
Měl na mě OBROVSKÝ vliv. Poslouchal jsem ho pořád dokola už od roku 1998, kdy jsem poprvé slyšel skladbu „Players“ z desky „Fantastic Vol. 1“ od Slum Village. Znal jsem jeho věci z první desky Busta Rhymese, Pharcyde nebo A Tribe Called Quest, ale vůbec jsem nevěděl, že byl z Detroitu, než jsem slyšel Slum Village. Když jsem to zjistil, dalo mi to hroznou inspiraci. Viděl jsem někoho z mého okolí, jak vyniká ve svém vlastním unikátním umění. Od té chvíle jsem ho studoval. Studoval jsem, jak měl srovnané kopáky, bicí a vůbec vlastně všechno.

V současné době jedeš turné s Mayerem Hawthornem a Buff1. Ty a Buff jste předskokané, myslíš, že díky současné velké popularitě Mayera by Vám to mohlo přinést nové fanoušky, kteří o tobě a Buffovi do této doby nevěděli?
Myslím, že moc ne. Jeho styl je dost rozdílný. Ale myslím si, že díky tomu, že je také členem Athletic Mic League, Lab Techs a A-Side Worldwide, tak o nás lidé podvědomě vědí, což je skvělý.

 

Produkuješ vlastně i pro někoho jiného, než pro lidi z okruhu Michiganu a A-Side Worldwide?
Jasně, nahrávám se spoustou lidí, kteří mě baví. Pracoval jsem už s lidmi jako Jay Electronica, Aloe Blacc, AB, Othello, Dibiase, Vandalyzm, Tiffany Paige nebo Dutch Massive.

Jak se stavíš k problematice samplování vs. vlastní tvorba? Máš radši tradiční a poctivé hledání dobrého samplu na starých deskách, nebo si radši složíš hudbu sám pomocí nástrojů?
Mám rád obojí. Pořád mě ohromuje, jak člověk může vzít sampl a otočí ho tak, že ti to může změnit život, takže samplování bude vždycky moje hlavní láska. Ale jak rosteš jako umělec a muzikant, tak prostě chceš skládat svou vlastní originální hudbu. Na tom už pracuju posledních 6 let. Na příští desce budete moct slyšet více mých vlastních instrumentálek a věcí, na kterých spolupracuji s dalšími muzikanty.Na čem v současnosti pracuješ?
Právě teď dělám na novém albu s názvem „Iamabeenie: The Opposite of Pink“ a na společných deskách s Othellem, AB a začínáme také dělat na nové nahrávce Athletic Mic League.

Ve studiu máš pověšené 2 diplomy. Co máš přesně vystudováno? Je pro tebe důležité vědět, že pokud se neuživíš hudbou, že budeš mít dobrou výchozí pozici pro nějaké dobré zaměstnání?
Jeden diplom je certifikát nahrávacího technika. Další diplom je z Eastern Michigan University, obor obchodní administrativa. Myslím, že je to důležité. Většina interpretů pak v životě musí hrozně bojovat, když už jsou mimo muziku, takže musíš být vzdělaný i v jiných věcech, než je muzika, aby si se o sebe v tomhle světě dokázal sám postarat.

Hudební základ máš v tradičním zvuku Motownu. Je pro tebe ale důležitá i skutečnost, že v Detroitu vzniklo techno? Má to na tebe nějaký vliv?
Pořád je tu slyšet techno a jeho další formy. V Michiganu bylo absolutně nemožné tím být neovlivněný. Techno přes ghettotech, booty music až k housu, tohle všechno hrálo pořád v rádiu, když jsem vyrůstal, takže můžeš slyšet, jak jsem tím ovlivněný v mé vlastní hudbě. Na prvním albu „The Golden Hour“ můžeš slyšet ovlivnění technem hned v prvních skladbách. Třeba track „Clear“ od Cybotron je jedna z mých nejoblíbenějších skladeb vůbec, protože reprezentuje Detroit!

Sociální sítě jako Myspace a Facebook jsou dobrým způsobem, jak můžeš získat fanoušky mimo Státy. Snažíš se na sebe vlastně upozornit jinde než ve Spojených Státech, nebo ti záleží především na zájmu fanoušků doma?
Worldwide! Jak bys mohl být umělcem a nechtěl by si mít tu obrovskou výhodu, že můžeš přes sociální sítě získavat fanoušky ve Francii nebo v Japonsku! Ohromuje mě to, takže se snažím využít téhle výhody jak jen to jde. Je to šílený, když lidé třeba z Polska ví o hudbě z Ann Arbor nebo Ypsilanti!

 

Máte s A-Side Worldwide za sebou turné po Evropě. Byli jste s ním spokojení? Byli jsme na vaší show v Drážďanech, která ale měla mnohem menší publikum než byste si zasloužili. Jak se vypořádáváš s hraním pro malé publikum?
Jsem hrozně spokojený s těmi koncerty, které jsme odehráli v Evropě. Jsme stále nastupující nezávislí umělci. Je to součást budování fanouškovské základny. Celou mojí kariéru jsem vystupoval před malým davem lidí, ale zároveň věřím v tuhle dobrou hudbu, takže doufám, že příště až budeme vystupovat v Evropě, tak ten dav budou dvakrát tak velký.

Vidíš nějaký rozdíl mezi fanoušky ve Státech a v Evropě?
Jo! Myslím si, že fanoušci tady ze Států mají úplně zkažený vkus. Mají neomezený přístup k hudbě a ke koncertům a méně už to ve finále vnímají. V Evropě umělci ze Států nevystupují tak často, jako tady, takže když přijedou do Evropy, evropští fanoušci to berou jako výhru a podporují je jak jen to jde. A také v mnoha případech nikdo nestráví tolik času stahováním a posloucháním hudby jako to dělají fanoušci tady ve Spojených státech.

Jaká je v této chvíli budoucnost Athletic Mic League?
Jak už jsem říkal, právě pracujeme na novém albu. Mezitím budou pokračovat nové projekty od Buff1, Tres Styles, Mayer Hawthorne a Vaughan T., takže se držte!

Sleduješ nové talenty v oblasti Michiganu mezi producenty? Máš nějaké nové jméno, které by nás mohlo zajímat? Mě se třeba za poslední dobu velice líbí tvorba Daru Jonese…
Hmmm, nový producenti z Michiganu. A kdo jsou ti staří? (smích) Mám rád lidi jako Illingsworth, Apollo Brown, Denmark Vessey… Je jich teď hodně.

Nějaké moudro, nebo vzkaz pro fanoušky závěrem?
Chtěl bych poděkovat všem, kdo si udělali čas a celé si to teď přečetli. Děkuji Vám za to, že podporujete mé projekty „The Golden Hour“ a „Nowalataz“ a pokračujete v podpoře mojí rodiny A-Side Worldwide. OPRAVDU si toho vážíme. God is always GOOD.

Reklamy
Share

Napsat komentář