Souboj prodejů a kvalit alb Curtis a Graduation od dvojice 50 Cent a Kanye West stále pokračuje a diskuze neutichají ani měsíc po vydání. Pokud jste slyšeli Fiftyho novinku Curtis, musely vás tracky Movin On Up a All Of Me s hostující Mary J. Blige zaujmout. Jestli už ne pro svoji kvalitu, pak tím, že je produkoval Jake One, jeden z nejtalentovanějších producentů současnosti.

 

Výčet hitů, které produkoval, nahání husí kůži: Rock Co.Kane Flow pro De La Soul s MF Doomem, Hate My Face pro Supastistion, Ends To Means pro Rakaa z Dilated Peoples, Betta Ask Somebody pro G-Unit či naposledy Sick Wid’ It Is The Crew pro Turf Talk. To samozřejmě není vše, jeho diskografie omračující.

 

Měli jsme tu příležitost, že jsme Jake One odchytli při přípravách jeho debutového sólo alba White Van Music, které vychází začátkem příštího roku na Rhymesayers Records s hosty jako Young Buck, Elzhi či M.O.P..

 

Curtis, nová deska 50 Centa, je největší událostí posledních dní. Ty jsi na ní produkoval dvě skladby Movin On Up a All Of Me. Byl jsi s 50 Centem ve studiu?

Tentokrát jsem tu příležitost, být s 50 Centem při přípravě, neměl. Nahrál ty pecky u sebe loni v květnu a zůstal u nich do vydání alba.

 

Jaký je tvůj názor na spor 50 Cent vs. Kanye West?

Líbí se mi, že je zase okolo hip hopu nějaké vzrušení. Mám rád obě desky. Je skvělé být toho součástí. Byl jsem zrovna v New Yorku, v době, kdy vše vycházelo, a bylo šílený, jak o tom každý a úplně všude mluvil.

 

Jak ses dal poprvé dohromady s G-Unit?

Produkoval jsem track Betta Ask Somebody na desce Beg For Mercy od G-Unit v roce 2003. Od té chvíle jsem jim začal nabízet své beaty a ačkoli jsem se párkrát jen o chlup na desku nevešel, nakonec se mi povedlo prorazit. Od té doby jsem udělal pro G-Unit asi 7 skladeb.

 

Jaká je tvá smlouva s G-Unit? Jsi nějak limitovaný?

V podstatě vůbec. Spousta lidí se domnívá, že jsem G-Unit producent, ale není to tak. Sha Money XL je můj manažer a člověk, který mě dostane až k těm interpretům. Když jsem tehdy podepisoval, měl pod sebou další 3 jména – Chad, Black Jezuz a Nick Speed. Teď už sem patří pár dalších kluků jako mí parťáci Vitamin D, The Bizness a Keycat. Jsme všichni přátelé a navzájem se motivujeme muzikou.

 

Illmind, další talentovaný producent, byl také nedávno upsán k G-Unit. Myslíš, že ty a Illmind jste vydláždili cestu pro další underground producenty?

Myslím, že ne. Většina těch producentů začne v undergroundu a časem spolupracuje s jinými umělci. Sha Money XL a D Proper jsou ti, kteří pomáhají talentům z undergroundu nahoru.

 

Je nějaký rozdíl, když děláš beat pro 50 Centa a řekněme Boom Bap Project?

Dělám muziku pořád stejně a většinou to zapůsobí na každého jinak. Snažím se dělat beaty, do kterých by chtěli rapovat všichni MC´s. Třeba s Rock Co.Kane Flow bylo krutý, že do toho rapovali De La Soul a pak i 50 Cent. Věc, co jsem udělal pro Gift Of Gab, zase použil Game. Jednou jsem dělal věc pro Lil Scrappyho a 50 Centa a skončilo to u Kardinal Offishall. Baví mě všechny druhy hip hopu, tak se i podle toho snažím pracovat.

 

Máš nějaké vtipné (či zajímavé) zážitky při práci s lidmi z G-Unit?

Opravdu parádně se mi dělá s Young Buckem. Je to upřímný a zábavný kluk. Už jen vidět jeho reakci, když jsme se poprvé viděli, byla sranda. Byl popravdě šokován, že jsem běloch (smích).

 

Produkuješ už docela dlouho. Jaký byl tvůj bod zlomu? Moment, kdy jsi věděl, že jdeš správným směrem?

Myslím, že když jsem produkoval věc World Premier s Elipse a Arcee pro Conception. DJ Premier pak tu desku hrál jako intro ke Gang Starr koncertům. To pro mě byl vrchol. Mohl jsem skončit a být spokojený.

 

Mluvil jsem před pár měsíci s Copywritem a říkal, že dneska jsi mezi top 3 producenty, ale pořád nedoceněný. Cítíš se tak?

Nejsem ten typ, který by se tímhle stylem vychvaloval. Dostává se mi skvělých ohlasů od lidí, ke kterým sám vzhlížím, a to je pro mě cennější než cokoli jiného. I přes všechny řeči to je tvá diskografie, co za tebe mluví. Jsem šťastný, co se mi zatím povedlo dokázat, ale mám před sebou ještě dlouhou cestu.

 

Objevily se spekulace o tvém EP spolu s Copywritem. Je to pravda?

Nejsem si jistý, jak to s tím je. Copywrite nahrává do spousty mých beatů.

 

Potvrzené ale bylo tvé album s Casualem z Hieroglyphics. Kdy jej můžeme očekávat a jaké bude?

Vychází začátkem příštího roku. Není to žádný ozdobný hip hop. Žádné zpívání nebo tak. Beaty a rap.

 

Pracuješ na svém sólo albu White Van Music. Můžeš vysvětlit název a říct vše důležité?

Úplně první track, který jsem kdy udělal, byl In My White Van s mým parťákem Graftonem. To bylo, myslím, v roce 1993. Vždycky jsem to bral jako srandu a teď, o 14 let později, s tím názvem dělám album. Bude to mix všeho, co mě baví. Je to má první šance mít na triku všechna rozhodnutí a kontrolovat celý projekt. Mám tam nejrůznější lidi od MF Dooma přes Young Bucka, M.O.P. až k Elzhi.

 

Proč ses rozhodl vydat to u Rhymeayers? Byl tam i nějaký zájem od G-Unit?

Mám velice dobré vztahy se Saddiqem, který ten label řídí. Vždy jsem obdivoval způsob, jakým Rhymesayers vedou svůj chod. Ani jsem neuvažoval, že bych to dal s G-Unit, protože si nemyslím, že by můj projekt odpovídal tomu, co jako label dělají.

 

Rád bych ti poděkoval za tvůj čas. Jsme tví fandové už nějakou chvíli. Přidáš něco na konec?

Díky za podporu. White Van Music vychází začátkem roku 2008.