20.1. 2015
Pro Era, proera.com

Sólovka Joey Bada$$e vyšla sice už v lednu, ale cream.cz si hledal nový design a nefungoval, takže s recenzí přicházim až teď. Na druhou stranu za 10 dní přijede Joey na Hip-Hop Kemp, takže vlastně ideální načasování…

Bada$$ založil už v roce 2009 label Pro Era spolu se svými fellaz z Brooklynu. Pozornost si získal jeho první mixtape “1999” (vyšlo 2012), stejně tak druhý “Summer Knights” (2013). I když bylo Joeymu v den vydání jeho prvního řadového alba B4DA$$ teprve 20 let, za sebou už měl hromady nadšených fanoušků, kteří jedou v hnutí, které on a jeho label PRO ERA rozjeli. Joey se odkazuje na klasický boombap, v rozhovorech mluví o svém dětství v Brooklynu, vzorech jako Biggie nebo Pac a jde z něho cítit opravdovou vášeň pro rap. V době, kdy jede trap a rappeři doslova kvákají o blbostech, přichází Bada$$ s trueskoolovým pohledem na věc a musím se přiznat, že jsem se na vydání téhle desky opravdu těšil.

Očekávání byla obrovská, ale album Before da Money aka B4DA$$ se opravdu hodně povedlo. Abych uvedl na pravou míru, Bada$$ těží z boombapu, ale přináší i spoustu nových věcí – svůj styl rapování, pohled na věc, zajímavou flow, rozmanité beaty. Tady se rozhodně nejedná o jednoho z mnoha undergroundových rapperů, kteří jsou tak hrozně real a boombap, až jsou v klubu úplně sami, protože nikdo nechce poslouchat to samé pořád dokola. Samozřejmě se na téhle desce těží i ze zlatých devadesátek, ale neni to smutné vzpomínání jako u starších US kapel, které dokolečka objíždí Evropu, aby ještě vydělali pár dolarů na chleba.

Od první pecky je to jízda, Joeyho koncertní DJ a producent Statik Selektah připravil příjemný beat na úvodní “Save The Children” a hned přichází kolabo s Panem Producentem aka DJ Premier, což je čistokrevný boombap v Preemovo excelentním podání. Joey vypráví o tom, jak ho změnily peníze, jaký byl život předtím, než něčeho dosáhl. V rozhovoru pro Power 106 LA Joey řekl, že si uvědomuje jak je jeho generace závislá na hadrech a dalších věcech, jako by byli uvězněni v tomhle systému.

“Big Dusty” je další rapová morda, kterou produkoval člen PRO ERA Kirk Knight, asi nejúdernější song na desce, pecka, která musí na koncertě zabíjet, battle text, ale zajímavě podaný. Joeyho flow lze poznat ihned, když začne rapovat a to ho odlišuje od záplavy současných mladých rapperů, mezi které musím počítat i Kendricka Lamara, přestože jeho poslední desku po hudební stránce cením velmi vysoko, ale pokud rapper nemá charakteristický hlas, víš jak… Jinak dojde i na pomalejší věci jako třeba jedna z nejosobnějších věcí na desce “Like Me”, kde v refrénu parádně pěje vycházejí hvězda BJ The Chicago Kid (sólovka doufejme už brzo!). U produkce téhle věci je napsaný legendární J Dilla a The Roots a je to hodně povedená věc, klasická soulful produkce, která se při spojení Dilly a Ahmira dala očekávat. Joey se v textu dotýká i dvou neštastných událostí, které ho za poslední 2 roky potkaly – nejdříve spáchal sebevraždu člen PRO ERA, rapper Capital Steez a v prosinci minulého roku zemřel při autonehodě Joeyho bratranec a manažer Junior B. Stejně tak tu řeší i současné postavení mladého černocha v americké společnosti, téma, které je teď v USA hodně žhavé vzhledem k událostem z Fergusonu, ale i dalších amerických měst.

„Cause every time I make a move they be sweatin‘ me
They want another black man in penitentiary
It’s even hard for that man standing next to me
Cause he could catch a bullet that was really meant for me
It’s like every step bring me close to destiny
And every breath I get closer to the death of me
I’m just tryna carry out my own legacy“

Co se týče dalších skladeb, mohl bych popisovat jednu po druhé, protože tu nenacházím jedinou věc, která by mi vadila, ba právě naopak. Rozjetá “Christ Conscious”, taneční “Escape 120” nebo “Curry Chicken”, kde Joey děkuje svým rodičům a i to je možná jedna z věcí, která dělá tohoto rappera odlišným od ostatních. Samozřejmě Joeymu je 20, takže některé texty trochu drhnou, na druhou stranu perfektně sedí do boombap, soul-jazzy produkcí (skvělá práce např. od Freddie Joachima nebo Chuck Strangers) a co je důležité, celá deska působí naprosto autenticky. Tohle album hip-hop strašně potřeboval, protože ukázal, že i současná generace může pokračovat v tom, co vytvořili jejich slavní předchůdci a že to můžou být věci, které budeme poslouchat i za mnoho let. Joey Bada$$ je momentálně nejvíc fresh jméno ve hře, takže jeho koncert na Hip-Hop Kempu slibuje to nejlepší, co lze v současnosti vidět. PRO ERA!

1. “Save The Children” (prod. Statik Selektah)
2. “Greenbax (Introlude)” (prod. Lee Bannon)
3. “Paper Trail$” (prod. DJ Premier)
4. “Piece of Mind” (prod. Freddie Joachim)
5. “Big Dusty” (prod. Kirk Knight)
6. “Hazeus View” (prod. Kirk Knight)
7. “Like Me” (prod. J Dilla, The Roots, feat. BJ The Chicago Kid)
8. “Belly of the Beast” (prod. Hit-Boy, feat. Chronixx)
9. “No. 99″ (prod. Statik Selektah)
10. “Christ Conscious” (prod. Basquiat)
11. “On & On” (prod. Freddie Joachim, feat. Maverick Sabre & Dymeond Lewis)
12. “Escape 120″ (prod. Chuck Strangers, feat. Raury)
13. “Black Beetles” (prod. Chuck Strangers)
14. “O.C.B.” (prod Samiyan, The Soul Rebels)
15. “Curry Chicken” (prod. Statik Selektah)
16. “Run Up On Ya” (prod. Statik Selekhat, feat. Action Bronson & Elle Varner) (Bonus Track)
17. “Teach Me” (prod. ASTR, Chuck Strangers, feat. Kiesza) (Bonus Track)

iTunes: http://po.st/b4damoney
Amazon: http://amzn.to/17bOJo9
Google Play: http://bit.ly/1Behk8P
Stream „B4.DA.$$“ on Spotify: http://spoti.fi/1yldNTM