NICOLAY & KAY: Měli jsme dobrý pocit ze vzájemné spolupráce

NICOLAY & KAY: Měli jsme dobrý pocit ze vzájemné spolupráce

Nicolaye by naši čtenáři měli znát. Před rokem a půl jsme ho vyzpovídali u příležitosti vydání jeho první producentské desky „Here“, která skrývala několik skvělých tracků. Na jednom z nich se podílel i houstonský rapper Kay.

Tahle spolupráce nakonec vyústila v nahrání společného alba „TIME:LINE“, které reprezentuje chod času v životě člověka od narození po smrt a dokonce i posmrtný život. Jak na tenhle originální koncept přišli? A proč se vůbec rozhodli nahrát společnou desku? Jak album vznikalo? A co teď budou dělat dál? Máme odpovědi nejen na to.


Co vás vlastně vedlo k tomu, že jste se rozhodli vydat společné album? Byly to kladné ohlasy na track, který jste společně nahráli pro Nicolayovu sólovku?

Nicolay: Jasně. Došlo k tomu v podstatě tak, že jsme měli dobrý pocit ze vzájemné spolupráce a „My Story“ [pozn.: z Nicolayovy sólovky] byl track, za který jsme sklidili spoustu chvály, takže v tu chvíli jsme se rozhodli, že v téhle spolupráci budem pokračovat.


Album má velmi originální koncept. Jak jste přišli na ten nápad? Vzniklo to spontánně během nahrávání, nebo jste to tak chtěli pojmout od začátku?

N: Kay s tím konceptem přišel, takže to vysvětlí.

Kay: Mám rád, když pracuju s nějakým konceptem, který pro mě funguje jako takové vodítko k psaní textů. Když jsme pak diskutovali a hledali nápady, měli jsme se díky tomu na co zaměřit. Když mi Nicolay poslal tracky, dotýkaly se mnoha časových rámců. Než jsem začal psát, říkal jsem si, že by bylo dobrý udělat projekt, který by se táhnul přes hodně různých časových období, která jsem slyšel v Nicolayově hudbě. Takhle nás ten koncept napadnul.


Byli jste spolu ve studiu, nebo jste nahrávali stylem Foreign Exchange, tedy posílání tracků přes internet?

N: Asi 90 % jsme udělali přes internet, a když jsme byli víceméně připraveni to začít dodělávat, sešli jsme se v mém studiu tady ve Wilmingtonu, Severní Carolině, abychom pečlivě dopilovali všechny detaily.


Nicolayi, založil sis vlastní label Nicolay Music a „TIME:LINE“ je první deska, která na něm vychází. Co bude následovat?

Je příliš brzo na to, abych mohl odpovědět. Teď se 100% zaměřujeme na „TIME:LINE“ a snažíme se to dostat k co nejvíce lidem. Ještě jsem se nerozhodl, co bude další projekt.


Sleduješ pořád holandskou hip-hopovou scénu a lidi jako Pete Philly?

Čas od času jo, ale je to celkem nemožné, když jsem teď tady [ve Státech, pozn.]. Obecně sleduju lidi jako Pete a labely jako Appletree Records.


Jakou radu bys dal producentům, kteří jsou úspěšní ve své zemi a chtějí prorazit na mezinárodní scénu?

Buď a zůstaň sebou.


Pracuješ jen s lidmi, které znáš? Nebo bys prodal beat i někomu, o kom jsi nikdy neslyšel?

Pojďme si to říct narovinu, neprodal bych beat někomu, kdo mě nezaujal. Bylo pár situací, kdy jsem to možná udělal, protože jsem zkrátka potřeboval zaplatit nájem a tak, ale teď, když mě ten člověk nebaví nebo ho neznám… ne, dík.


Před více než rokem jsi nám říkal, že už s Phonte připravujete druhé album Foreign Exchange. Jak jste od té doby pokročili? Už nahráváte?

Stále na tom pracujem. Řekl bych, že máme asi 75 % hotovo a moc rád bych to viděl venku někdy na konci letošního léta.


Spolupracoval jsi s Cursem z Německa na jeho novém albu a taky jste spolu byli na turné v Japonsku. Jak ta spolupráce vznikla?

Náš společný kámoš a business partner Gotz „GG“ Gottschalk nás vzájemně představil. Nejdříve jsem nevěděl, co si mám myslet, jelikož Curse rapuje v němčině, ale bylo mi jasné že je opravdu talentovaný, pokud jde o flow a lyriku.


Kayi, hodně lidí o tobě slyšelo až díky tvým trackům s Nicolayem. Cos všechno dělal předtím a kdy jsi vlastně začínal rapovat?

K: Začal jsem okolo roku ’93 ve skupině, která se jmenovala Example, se svým kámošem DJ Cipher.


V 90. letech reprezentovali Houston především Geto Boys a UGK. Vypadá to, že jejich styl tě nijak neovlivnil, byl jsi někdy jejich fanouškem?

Rozhodně. Popravdě jsem nahrál jednu skladbu s Bun B okolo roku ’96. Geto Boys a UGK jsou pionýři houstonského hip-hopu, všichni je tu podporujem.


Četl jsem, že si své texty nikdy nepíšeš, pouze používáš pomocný systém zkratek na zapamatování. Jak to vypadá? Zapisuješ si jen nejdůležitější body v každé sloce?

Já si svoje texty popravdě píšu. Vždycky chvíli freestyluju a jakmile řeknu něco, co se mi líbí, zapíšu si to nebo nahraju, abych to nezapomněl.


Příběh na albu končí tím, že „tancuješ s hvězdama“ [pozn.: poslední track na albu má název „Dancing with the Stars“]. Věříš v posmrtný život?

Jasně.


Jak to momentálně vypadá se skupinou The Foundation? Plánujete ještě nahrát nějaký nový materiál?

Snad se k tomu brzo dostanem. Minulý rok jsme nahráli album pro Rawkus, které se jmenovalo „Behind the Music“. Vyšlo jen na internetu.

Reklamy
Share

Napsat komentář