2/06/2009
Duckdown Records
www.myspace.com/doublebarrel08

Když letos v únoru podepsal šéf labelu Duckdown Dru Ha do své stáje dvojici Torae, jenž má na svém kontě velice ceněnou desku "Daily Conversation", a Marco Polo, který u posluchačů velmi dobře zabodoval debutem "Port Authority", oba zmiňovaní interpreti slibovali návrat do 90. let. Na připravovaném společném LP "Double Barrel" se chtěli vrátit do zlaté doby newyorského rapu a chtěli zavzpomínat na tvorbu kapel typu Smif N Wessun, Onyx nebo M.O.P.. Nejeden fanoušek tradičního boombap soundu tak vyhlížel jejich společné dílo s velkou dávkou očekávání a jelikož celá záležitost vycházela na zmiňovaném vydavatelství Duckdown Records, záruka kvality byla již předem daná.

Na "Double Barrel" se dali dohromady dvě možná trochu přehlížené osobnosti. Diskuze o spasiteli NYC Toraeho většinou míjely a více se zmiňovala jména jako Saigon, Papoose, nebo Sha Stimuli a to i přesto, že lyrický zásobník Toraeho nabízel pořádnou dávku rýmů, kterými vracel Velké Jablko zpět na vrchol. Pokud bych se na chvilku zastavil u Marca Pola, nemohu se nezmínit o jasné paralele se Statik Selektahem, který co se mediální pozornosti týče Pola předjíždí na plné čáře a to i přesto, že se beats Marca Pola mohou pochlubit ještě o jeden levej větší kvalitou.

Jak oba zmiňovaní naznačovali již před deskou, "Double Barrel" se vrací do devadesátých let minulého století, do špinavých ulic NYC, ke kořenům a zásadám hry. Marco Polo pro tuto příležitost připravil dávku opravdu syrových beatů, nečekejte žádné handclaps, ale jen ty nejtvrdší bicí, sychravé a ponuré samply Vás budou čekat v každé skladbě a celkový zvuk se opravdu velice blíží pomyslné zlaté éře hiphopu z devadesátých let. Věčně nespokojený Torae ukazuje na povrchnost a pozlátko současné hudební scény, nezapomíná kritizovat konzumní společnost v čele s bootlegers, vadí mu neúcta k historii hudby, kterou chová poslední generace "fanoušků", aby poté nenechal nit suchou i na současných rapperech, kteří do dané krize přidávájí také svým vlastním dílem.

Úvodu "Double Barrel", pokud nebudeme počítat posvěcení od Dje Premiera, který když už se objeví na nějakém albu bez svých mašinek, tak to také něco znamená, vévodí trojice dost možná nejsilnějších skladeb celého LP. Pilotní "Double Barrel" se může pochlubit možná nejtvrdším beatem celé desky, která je navíc obohacená o cuts Dje Revolutiona; poté na Vaší lokální párty plnou cukrkandlového rapu a zpěvu dorazí "Party Crashers", aby jí okamžitě poslali do nejbližší márnice a na závěr dostanete ránu mezi oči jak od Tysona v "Smoke", ve kterém se hypnotizujícím pomalejším beatem dostanete přes Toraeho až k uřvanému Lil Fameovi z M.O.P. a především výbornému Rocknessovi z Heltah Skeltah. Pokud tuhle sérii přežijete, od smrti Vás tak jako tak bude dělit jen pár dalších skladeb, protože "Stomp" s Guilty Simpsonem, "Hold Up" s Mastou Acem a Seanem Pricem nebo reprezentační "Coney Island" už Vám žádné velké šance na přežití nedají.

Možná by se mohlo zdát, že opravdový boombap zvuk už vymřel. Marco Polo a Torae ho však resuscitovali a předvedli v edici roku 2009. Světe div se, ale opravdu to funguje. A jelikož tohle není žádná kompilace, ale 1 MC + 1 producent, "Double Barrel" do sebe výborně pasuje a jsem si jistý, že tuhle desku si poslechnete několikrát za sebou bez jediného použití tlačítka skip a stále Vás bude bavit.

Marco Polo & Torae – Double Barrel
01 Intro f/DJ Premier
02 Double Barrel featuring cuts by DJ Revolution
03 Party Crashers
04 Smoke f/ Lil Fame & Rock
05 Lifetime f/ DJ Revolution
06 But Wait
07 Rah Rah Sh*t
08 Danger
09 Stomp f/Guilty Simpson
10 Coney Island
11 World Play
12 Hold Up f/Masta Ace & Sean Price
13 Get It
14 Crashing Down f/Saukrates & S-Roc

Související články:
Marco Polo, Torae