BLOG by DJ MAZTAH vol. 10 – Strejda Maztah doporučuje, aneb zaostřeno na mixpulty v českejch klubech…

Už nějakej ten pátek pendluju mezi českými, moravskými a slovenskými kluby, často tyto zajímavý místa srovnávám a přemýšlím o tom, co by se kde dalo vylepšit, změnit, případně co klubu citelně chybí. Pokud budu mluvit za sebe, můj set hodně ovlivňuje mixpult na kterým musím hrát. Dřív jsem tahal svůj mixák a dělala to tak většina hip-hopových djs (hlavně kvůli skrečování a crossfaderu na kterej jste byli zvyklí). Dnes už po pěti letech cestování není můj Pioneer DJM 909 v nejlepší kondici, taktéž mě nebaví věčné přepojování, problémy s tím spojené a omezování ostatních djs, kteří jsou nuceni hrát na mém equipmentu. Jsem tedy odkázán na to, co v klubu je a i přes zaslanej rider občas koukám, proč tak hezkej a příjemnej podnik má místo pořádnýho mixáku kupu šrotu a naopak, proč klub na konci světa, navíc ještě s tristní návštěvností, má naprosto špičkovej equipment.

Čti dále:
BLOG by DJ MAZTAH vol. 9 – QBert, legenda legend a titán světového djingu už tento týden v Praze!
BLOG by DJ MAZTAH vol. 8 – Kreativita – to je to, oč tu běží, aneb jak se nestát jukeboxem

BLOG by DJ MAZTAH vol. 7 – Před necelými pěti roky jsem si pořídil Serato. Co se za tu dobu změnilo?

Zajímalo by mě, podle čeho majitelé, provozáci, zvukaři či rezidentní djs mixáky do svých klubů vybírají. Za 10 let jsem už za mixpultem zažil ledacos, i přesto se mi občas podaří zachytit výrobek, kterej snad ani nemůže být navrženej, vyrobenej a koupenej logicky uvažujícím člověkem. Zkusil jsem tedy sestavit takový svoje top oblíbených mixážních pultů, kterými by nebylo špatný vybavit klub. Připomínám, že uvedené mixpulty nerecenzuju, pouze sděluju svoje osobní zkušenosti a to vše hlavně z pohledu hip-hop / urban music djje.

Tip 1
Tak čím začneme? Asi není jiná možnost, než zařadit na vrchol pomyslné hitparády oblíbenosti mixpultů čtyřkanálový model Pioneer DJM 800. Musím se přiznat, že v dobách, kdy jsem se ještě rozkoukaval, jsem měl jsem velkou nedůvěru ke všemu, co mělo víc jak 2 šavle. Bylo to způsobeno především jeho starším předchůdcem DJM 600 se kterým se technickej djing moc dělat nedá – špatnej crossfader, z efektů použijete max filtry, nic moc zvuk a vůbec zpracováním odpovídá době tak před 10 lety. Se zvukem na tom ostatně není úplně top ani osmikilo, často slyším nadávky zvukařů na všechny Pioneery a neustálé srovnávání s Allen&Heath či Rodecem. Co dělá tento mix standartem světovejch klubů, to je nadčasové zpracování, výborná ergonomika a především perfektně použitelný efekty. Z pohledu hip-hopového djje musím zmínit relativně dobrej crossfader, kterej sice není magnetickej jako v Pioneer battle serii 707 a 909, nicméně v klidu použitelnej. Rozsah nastavení křivky záběru crossfaderu oproti battle mixákům se zredukoval jen do tří poloh, ale to zas tak moc nevadí. Pokud děláte triky ala backsipnny či juggle, pozor na umístění sluchátek, který není klasicky na čelním panelu ze spodu jako u battle mixů, ale přímo vedle crossfaderu, takže o něj můžete zavadit. Největší vychytávka a velkej pokrok oproti DJM 600 jsou efekty a jejich ovládání. Po pravý straně najdeme klasickej pioneerovskej efektor, bylo přidáno pár novejch použitelnejch efektů (jako třeba oblíbenej roll), tlačítkem Tap v klidu natapete bpm pokud auto counter nestíhá a navíc můžete měnit i dobu, kterou přiřadíte k efektu. Já osobně nejvíc používám sound colors effects, který se aktivujou na levé straně mixáku, hlavně lo a hi filtry. Tyto efekty se velmi jednoduše ovládají zmáčknutím modře podsvíceného tlačítka (na výběr je šest efektů, každý má tlačítko) a pak knobem u každého kanálu pod ekvalizéry určujete sílu efektu. Jen dodám, že v klubech, kde jsou na tom hodně špatně s odposlechy pro djje (a že jich tady je) můžete využít master ve sluchátkách (hraju přes sluchátka doma a když je nouze, nebo naopak hrozí, že vám odposlech zničí sluchovod, šáhnu po této vychytávce i v klubu). Před měsícem bylo osmikilo inovováno na DJM 900 Nexus se zvukovkou navíc, přepracovány byly fxka, ale základ mixpultu je pořád stejnej. Na recenzi „novýho osmikila“ mrkněte tady. S osmistovkou i se sedmistovkou (předchůdce, kterej se liší v podstatě jen efektorem) by měl každej dj chrochtat blahem, ať už hraje hip-hop nebo trance. A také by měla být povinností všech pořádnejch klubů u nás (hlavně bych ocenil, kdyby se kluby zbavili všech těch přestárlých a zaprášených šestistovek).

Čti dále:
BLOG by DJ MAZTAH vol. 6
BLOG by DJ MAZTAH vol. 5

BLOG by DJ MAZTAH vol. 4

Tip 2
Nebudem si nic nalhávat, DVS systémy jako Traktor či Serato Scratch Live vládnou dnešnímu djingu, proto je vychytávka mít tento systém přímo v mixáku. Nejdál v tomto je Rane, pro nějž firma Serato vyrábí mezi hip-hop djs bezkonkurenčně nejrozšířenější produkt Scratch Live. Rane TTM-57SL má integrovanou zvukovku Scratch Live a stal se velmi úspěšným modelem, zabydlel se i v několika českých klubech. Primárně to je hip-hop battle mix, ale dá se na něm s úspěchem hrát v podstatě cokoliv, jediným omezením jsou dva kanály, což může být pro některej klub problém. Dalším nedostatkem je absence hardware efektoru, musíme se spokojit pouze s těmi softwarově integrovanými v Seratu. Pokud někdo hraje z klasickejch vinylů nebo z Traktoru, hold má smůlu. Oceňuju, že podobně jako Pioneer je hezky ergonomicky designovanej, vše je po ruce a i dj, kterej na něm hraje poprvý v životě se celkem orientuje. Kromě základních ovládacích prvků mixáku, (který jsou v podstatě podobný jako u legendárního Rane TTM-56S) je dobrý využívat i prostředky, který nám usnadní práci se Seratem (tlačítka na cue pointy, jog na efekty atd.). Devizou Raneu je podle mě výbornej zvuk. Pozor, v současný době se prodává i vychytaná 4 kanálová obdoba Rane 68, kterej má dokonce i efektor a novou zvukovku se dvěma USB, nicméně u tohoto mixáku je integrace se Seratem na takový urovni, že dj, kterej s tímto mixákem hraje porvé bude mírně řečeno zaskočen až zmaten neuvěřitelným množstvím svítících tlačítek, kterými se ovládá Serato. U mě dokonce tento mixák s připojeným kontrolerem Denon způsobil vynucenej restart notebooku. Dalším mínusem je dost šílená cena, která spustu klubů či djs od pořízení odradí (i když u novýho Pioneeru Nexus to nebude o nic lepší). Každopádně hezká recenze tohoto děla je zde. Na TTM-57 u nás hraje například DMC champion Five, Friky a spousta dalších.

Tip 3
Dlouho jsem přemýšlel jakej mixák doporučím coby číslo 3. Když se mrknu na všechny ty Behringery či Numarky, vidím jen přepracovanou Pioneer osmistovku. Vyjímkou jsou Rodecy a Eclery se super zvukem, ale na jejich vicekanálovejch mixácích se nedá plnohodnotně skrečovat a osobně je v klubu nesnáším (nároky na ně jsou prostě žánrově omezené). Ale je tu ještě jeden mixpult, kterej je svým způsobem inovativní, vybudoval si renomé s dobrou pověstí a těší se u djs značné oblíbě (hlavně u multižánrovejch djs). Je to Pioneer DJM 909, na první pohled klasickej 2 kanálovej battle mixák, na druhej pohled obohacenej o efektor s dotykovým displejem. Efekty se ovládaj trošku jinak než na osmikilu, efekt nespoušíte jen jedním tlačítkem, ale 2 packami (ve dvou polohách), každý kanál tedy ovládáte nezávisle na tom druhým. Efektor má banku 50 efektů, které jsou propracovanější než u osmikila a opravdu s nimi jdou dělat psí kusy. Dotykovej displej dává větší prostor vaší kreativitě. Navíc některý fx jdou ovládat i šavlí, což je opravdu neuvěřitelný (jako fx jsou např. integrovaný 3 druhy synťáků a pomocí šavle u nich měníte tón!). Problém 909tky je dotykáč, kus od kusu se liší intenzita jakou musíte na displej ťapnout, občas blbne, ekvalizéry po nějaké době vydávají zvláštní šelest, ale když párkrát korekcí zakroutíte tak se toto divný chrastění ztratí. Za co nenávidím Pioneer jsou i nekvalitní šroubky na připevnění zemění od gramců. Tento mixák je primárně battle mix, nicméně viděl jsem na něm hrát spoustu house a dnb djs. Diky různejm echům je idealni i pro djs, který hraj hudební styly různýho tempa a nemixujou srovnáváním beatů. U nás ho používá třeba Phillip TBC, Mike Trafik, Aka, Chocolatic, Lowa a další.

Tip 4
Mým posledním dnešním tipem je vlajková loď od Denonu – DN-X1700. Klasickej čtyřkanálovej koncept ala Pioneer 8kilo, nicméně Denonu se podařilo vytvořit velmi kvalitní mixpult, kterej zaujme propracovaným efektorem s barevným displejem. Těžko hledat, co by s dalo vytknout, Denon si dal záležet. Osobně jsem přímo v klubu hrál několikrát na jeho mladším bratru DN-X1600 (liší se v podstatě jen efekty) z praktickýho hlediska bych trošku šetřil tlačítkama, jednou jsem totiž někde něco zmáčknul a za boha jsem nemohl dostat do sluchátek signál z jednoho z kanálů – ale jde jen o zvyk a navíc mám dojem, že to byla technická závada. X1700 jsem několikrát zkoušel mimo klub s maximální spokojeností. X1600 maj třeba ve Venue klubu (bývalej Kostel).

Čti dále:
BLOG by DJ MAZTAH vol. 3

BLOG by DJ MAZTAH vol. 2

BLOG by DJ MAZTAH





Reklamy
Share

Napsat komentář