DYSMUSAX – Snažím se sledovat co možná nejvíc stylů a projektů

Není žádným velkým tajemstvím, že se u nás rodí více nadějných a talentovaných producentů, než podobně nadaných rapperů. Mezi ty, jejichž jméno by Vám nemělo být cizí, patří také Dysmusax. Krom toho, že spolupracoval s několika začínajícími kapelami, v současnosti připravuje vinyl EP na labelu Blind Deaf. Právě o něm, ale i o spoustě dalších věcích se Dysmusax rozpovídal v našem rozhovoru.


Sice je to už otřepaná a všemi milovaná otázka, ale pokud vezmeš v potaz, že někteří čtenáři slyší tvé jméno poprvé, bylo by dobré se nejprve trochu představit.

Okey. Jmenuju se Petr a přijel jsem k vám z Dobrovice, mezi mé záliby patří luštění křížovek a houbaření. Krom toho si občas (čti 24/7) sednu k PC, spustím Reason a tluču hudbu.


Co jako klasický křížovkář říkáš na sudoku?

Sudoku luští pravidelně můj šéf v práci. Já sám ještě nemám dostatečnej level na to, abych to taky zkusil. Ale vím, že v sudoku 3 x 3 je úterý, takže pravidla už zvládám.


Přejdeme od sudoku k produkci. Jak dlouho už produkuješ a co tě přivedlo k tomu, že kromě bravurního křížovkáře a prokázaného znalce mykologie se věnuješ právě produkci. Kdy spatřil svět Dysmusax a jaký byl vývoj?

Nemám moc rád slovo "produkovat". To je jako bych si ráno na šestou stoupnul k pásu a sypal denní normu 300 inster, ve dvě padla a nazdar na houby. Lepší je "skládání hudby", ale to se zas necítím jako hudební skladatel. Takže kdoví co vlastně dělám. Každopádně přezdívku "Dysmusax" jsem si vymyslel v roce 1998, když jsem se pokoušel lepit první melodie v tehdy dost populárním softu ScreamTracker.
Nejdřív jsem si teda říkal různýma šiframa jako Unizone, J45, UCM. Každá ta zkratka má svůj život a pro mě dost intimní význam ;). Každopádně jako nejoriginálnější mi přišel nick "Dysmusax". To slovo nikdo nikdy přede mnou nepoužil, takže si na googlu můžu honit ego nad tím, že těch všech 52 000 odkazů je jen na mně.
Zpočátku jsem sám ani pořádně nevěděl, co přesně chci skládat. Upřímně, stejně to byly neskutečný sračky. Ale hudba má jednu zajímavou vlastnost . I ten nejhorší falešný paskvil si najde svoje posluchače. Jinak první věc, kterou jsem složil, byla jednoduchá bicí smyčka. Jako hudební batole jsem to bral po fakt malých krůčkách.
Jak jsem se nějak, ehm, evoloval, tak jsem objevoval nové styly jako trip hop, downtempo. Pro člověka, který vyrost na kazetách LA Style, U96 atd. to byl docela nový rybníček. Tahle hudba mě dost učarovala. Miluji totiž 90 bpm a temný melancholický nálady v hudbě. K tvorbě hip-hopový muziky jsem se dostal asi v roce 2004, když jsem denodenně sjížděl DJe Krushe. V tý době jsem taky složil první regulérní instrumental hip-hop track s názvem "1". Od tý doby jsem vedle downtempo/drum and bass tracků vypustil pár hip-hop remixů, který mi celkem díky linkování na mp3 serverech solidně ničí trafik.
No a vlastně pořád evoluji. Důkazem toho je i spolupráce se známějšíma jmény z hip-hop scény(?) jako jsou třeba chalani z Moja Reč nebo Apoka.


Jak už jsi řekl, děláš v Reasonu. Co jsem slyšel, tak nejsi moc přítel samplování. Plánuješ nějak rozšiřovat "studio" o další vybavení – synťáky, mpc atd?

S hardwarem jsem trochu experimentoval – měl jsem synthy Roland SH-32 a Novation K-Station. Oba jsem po čase prodal a vrátil jsem se k minimálnímu vybavení, tj. midi keyboard + Reason. Samozřejmostí je kvalitní zvukovka a referenční bedny, bez toho to fakt nejde. Samplování fakt moc rád nemám, ale už jsem si zvyk, že měním názory v momentě, kdy dořeknu poslední slovo věty. Takže občas si zkouším samplovat, ale spíš z legrace. Třeba Madonnu.. Naposled jsem si pohrál s Kate Bush. Nicméně používat cizí samply a riffy není nic pro mě, hrozně mě to omezuje v tvorbě. Mám rád noty, teda v Reasonu spíš čtverečky a obdélníčky. Jo, jsem geometricky zaměřený producent. Rozhodně ale nevylučuju, že po tom, co to tady doťukáme a sjedu těch 20 oken s porno stránkama, tak nevysampluju třeba Garfankela a neudělám pecku. Co se týče těch plánů, tak nikdy nic neplánuju. Nicméně do mí studiový cimry by se mi hodil Finalizer, Dynaudio bedny, Virus, Trilogy, Phantom, i když teda vlastně synthy nemám rád.

 

Produkčně se pohybuješ v širokých záběrech. Myslím, že jsem někde zahlídnul, že jsi se účastnil v remixérské soutěži Paul Oakenfold Remix Competition a na svých stránkách také například uvádíš do svých oblíbených jmen lidi jako Richie Hawtin, Freestylers, Kruder & Dorfmeister a další. Dá se tedy očekávat, že jméno Dysmusax bude figurovat i na jiných než hip-hopových nosičích?
Snažím se sledovat co možná nejvíc stylů a projektů, ale bohužel není možný to všechno pobrat. Občas si pročítám různý allmusicquide weby a hromadím znalosti, který po týdnu zapomenu, ale aspoň mám důvod k tomu, abych ty weby zas navštívil a tak dokola. No magořina. K tomu contestu Oakenfolda. Byla to trochu komedie. Můj remix prý až moc vyjadřoval moji hudbu a můj pohled, což jsem teda moc nepochopil, ale co už. Co se týče releasů v jiných stylech, tak už v roce 2001 vyšel jeden můj tanečně laděný track na jedné reklamní kompilaci. Vloni jsem na dvou internetových labelech vydal dvě mp3 EP – jedno striktně drum and bassový a druhý s výběrem mých nejlepších donwtempových skladeb.

 

 Přejdeme pomalu ale k tomu, co se děje teď. Jak je již známo, právě chystáš své vinyl EP. Co na něm mámě čekat a kdy bude k dostání?

To by mě taky zajímalo. Zatím je jistý jen to, že bude obsahovat 4 tracky + 1 bonusovej instrumentál. Na mikrofonu si pustěj jazyk na špacír Supa a Delik (Moja Reč), Apoka a švédský rapper Parcel. Tenhle cápek mě hodně překvapil, jeho rap mě dost baví a má rozhodně budoucnost. Navíc musím ocenit jeho naprosto profesionální přístup. Čtvrtá do party bude zřejmě ruská kráska Kayta. Čekat můžete energickou hudbu, na který si ráda smlsne kdejaká jehlička na gramci. Release date bylo původně naplánovaný na září., pak na říjen, listopad, velikonoce, 13. prosince, ale nakonec to vypadá na začátek roku…

Myslíš , že v dnešní době bude formát vinylu nejlepší zvolenou formou? Co vím , tak momentálně co týden, to jedno serato v rukách českého DJe. Co od toho očekáváš nebo to nakonec dopadne tak, že si řekneš, mám ho a je ti v tu chvíli jedno, že zbytek se bude donekonečna válet někde po shopech.
Vinyl má pro mě pořád magický význam. Už jako malýho prcka mě ta černá placka přitahovala. Nicméně máš pravdu, že doba desek pomalu končí, jen doufám, že nezačne éra, kdy se všechna hudba bude distribuovat ve formě mp3, wma atd. Nevím jak ostatní, ale prostě k chladnýmu souboru v kompu nedokážu mít takovej vztah jako k desce nebo cdéčku, na který si můžu šáhnout, pročíst si booklet, rituálně disk vsunout do přehrávače. Od mého vinylu čekám, že se moje hudba dostane víc mezi DJs a lidi, který rádi čtou obaly. Navíc je to další zkušenost.
 

Jasně, tohle sem přesně dnes řešil s DJe Nastym, kterej mi právě říkal, že na Seratu mu dělá celkem problém najit věc, kterou jdeš hrát, že zatím vždy bude mít 100krát rychleji vybranou desku, kde se proste hrabe ve vinylbagu, vidí ty covery, šáhne na to atd. Doba je ale nazastavitelná a už i u nás pár týdnů fungují legální servery na stahování hudby. Myslíš, že to má v ČR šanci?

Zas na druhou stranu má Serato výhodu pro bačkorový pouštěje. Pustí hotový set v mp3 a roštěnky valte sajtny, ostatně jako to předved Tiesto v Praze. V Česku online prodej hudby nemá moc nadějí na úspěch., stačí číst názory na allmusic.cz a i-legalne.cz. Jsme a ještě dlouho budeme banda, která si radši cd stáhne z netu, i kdyby originál stál stovku, kór když je to u nás legální. Časem se to možná zlepší, ale bohužel je tady hodně klaunů, který chtěj mít všechno zadarmo, případně si vůbec neuvědomujou, že i hudba může mít nějakou hodnotu. Co se týče hudby, tak v ČR mají šanci jen blogy, na kterých 13letý nány a uhráci bezmyšlenkovitě linkujou odkazy na alba z rapidshare. Když se podívám do statistik mého webu, tak největší počet stažení mých mptrojek je právě z blogů.


Tvé EP tedy máme čekat na začátku roku. Jaké jsou další plány? Producentské album nebo třeba vyloženě produkovat pro nějakou kapelu?

Hlavou se mi honí hodně věcí, ale jsem dost pomalej na to, abych je všechny pochytal. Teď všechno soustředím na EP, pak se uvidí. Rýsuje se i pár zajímavých spoluprací. Producentské album mám naplánovaný až po dovolený v Jugoslávii, zatím se na to necejtím. Navíc nevím jak bych ukočíroval 20 drzých jazyků na majku. Dělat beaty jen pro jednu kapelu mě nijak neláká, rozhodně v ČR není nikdo, kdo by mě na 100% bavil, ale nikdy neříkej nikdy. Třeba zítra se objeví nějaký nový talentovaný parchant, se kterým natočím celý album.


Když už jsme se dostali k Čechám, potažmo Slovensku. Máš zde nějaké oblíbence a favority?

Úplně najviac je Wichovo "Time is now", to si můžu sléchat kdykoliv, i když jsou tam použitý samply (motivy), který jsem už slyšel u jiných projektů. Z českých mluvičů mě baví Orion a 518. Před časem jsem si poslech mladíka, který si říká Paulie a mám dojem, že se rodí nová generace. Jinak slovenský rap mi přijde tak nějak pořád o krok vpředu, hlavně slovenština je na poslech prostě krásná. Oblíbený mám hlavně Čistychovův "Né produkt".

Když ti zde napíšu nějaké producenty, co bys k nim řekl? Co se ti na jejich produkci líbí či naopak? Wich, Opia, Dtonate, Kato, Side, Trafik, Fatte.
U Wiche se mi líbí perfektní zvukový mix, cit pro hitovost, na druhou stranu možná až moc recykluje už jednou použitý melodie. Opiu jsem moc nestudoval, vyžívá se hlavně v míchání hrozně moc samplů do sebe, což já nemusím, jeho koláže nejsou přesně můj styl. Kato je taky mimo můj playlist, nicméně jeho věci znějí skvěle na živo. Od Sajda jsem toho neslyšel tolik, abych si udělal nějaký obšírnější obrázek, nicméně líbí se mi Tereza s Cábou. Trafik má skvěle vybroušený jehly, pan DJ, ale jako producent mi přijde tupej, sorry. Líběj se mi některý jeho nápady, ale na můj vkus používá moc zmatený aranže a hlavně pochybný zvuky, který ve mně evokují vzpomínky na FastTracker. No a pan "Ať skape" Deckl je zřejmě současný numero uno mezi cz producentama. Je to sice drzej kapr, ale skládat umí, i když má jen nějaký bedny od větví . Jeho collabo s Dudleym mě moc nechytlo, nicméně "Mnoho podob" s MR a flákota s Pio Squad na Nejbru jsou nekompromisní hity. Fatte je pro mě ještě trochu záhada. Slyšel jsem pecky, slyšel jsem i věci, u kterých jsem dvakrát nebavil. Na Pepkově mixtapu je jedna stopa, která mi sice málem zrušila basama bedny, ale dost mě bavila. Ještě bych chtěl dodat, že se mi líbí Markova produkce. Jsme zvědavý na album.

 

A kdyby si měl nějaké dodat či na nějaké upozornit?

Za povšimnutí stojí rozhodně Emeres, ten půjde nahoru, pokud se bude zlepšovat jako doteď. Deckl mi nedávno posílal link na jednoho slovenského mága, který slušně čaroval se samplama. Měl v instrech promyšlenou každou sekundu. ( jedná se o  http://www.myspace.com/producergodot)

Když se podíváme mimo českej píseček, kdo tě z producentů oslovuje venku a proč.
Jednoznačně trojlístek Storch, Timbaland a Neptunes. Všichni dokážou v minimální formě beatu předvést všechno, co má mít. Mám rád hodně producentů, ale spíš mě osloví jen část jejich produkce. Naposled mě rozťal Dillův beat pro Frank n Dank "M.C.A" – to je ráj.
Dre ani nebudu zmiňovat, to je master, i když krade víc jak Krkovička.

 

Ok, tudíž když to shrneme, tak teď právě dolaďuješ svoje EP, ale lidi můžou právě teď slyšet, či brzy uslyší, tvojí produkci na právě vydaných novinkách Co bys k nám tomu řekl?
Na kompilaci Nejbr Mix 2 se dostalo moje instro "What up" s duem Moja Reč. Stejný track se taky objeví na jejich debutovým albu, který mám dojem vychází v pondělí. Track samotnej má jednoduchou konstrukci, Supa s Delikem ho ale svým podáním slušně nahajpovali. Tak to vidím já. Kupte si originál a uvidíte a uslyšíte taky.
Jinak skoro každý den si uložím na disk nějaký hudební nápad. Válí se mi tady toho dost, takže uvidíme, kdo další osedlá některý můj beat. Plány jsou, akorát by to chtělo 60hodinovej den.

 

Blíží se konec roku a to je vždy čas na bilancování, co tebe tento rok potěšilo. Skladba, album, producent, česká scéna, houbařská sezona.
Nic mě asi nepotěšilo natolik, abych si to i 30. listopadu ve 23:45 pamatoval a s láskou na to vzpomínal. Nicméně potěšil mě svým albem Busta, Meth a i další, který si teď nevybavím. Nelly Furtado jsem přišel na chuť až při třetím poslechu. Z mykologie mám bohužel jen tragický zážitky. Nedávno jsem si v restauraci dal kuře na žampionech. Když se to dílo zjevilo přede mnou na talíři, žampiony nikde. Poté, co jsem v salátu objevil vysoce aktivního červíka, tak jsem byl nakonec rád, že mi ty žampiony nepřinesli. (Červík přežil).Ke všemu jsem na tom talíři, přátelé, nenašel ani to kuře.
 

Ok, myslím, že dostačující. Já děkuji za tvůj čas. Nějaké pozdravy či vzkazy?

Taky díky. Zdravím všechny lidský mrtky, který "by si to koupily, kdyby měly prachy" (moudří vědí). Děkuji všem, který si tenhle rozhovor přečetli a kterým se líbí moje hudba. Jo, a přeji si světový mír.

 

www.dysmusax.cz

 

Reklamy
Share

Napsat komentář