Gentleman

  Reggae má samozřejmě svou hlavní základnu na Jamajce, ale dnes už to je stejně jako hip hop celosvětová záležitost. Mezi největší distributory této muziky patří Spojené státy, Německo a Japonsko. Je proto jasný, že i tam najdete partu pozoruhodných interpretů. Tento profil je věnovaný zpěvákovi, který způsobil, že se Německo probudilo z rockového spánku…

 

     Už několik let probíhá po celé západní Evropě velký boom reggae a dancehallu, což s sebou logicky přineslo skutečnost, že dnes potkáte na starém kontinentu vedle karibských delegací i spoustu místních reggae muzikantů, selektorů i zpěváků a zpěvaček. Jejich kvalita je různorodá, protože každý z nás stojí před zásadním rozhodnutím, jestli budeme jen kopírovat jamajský styl, nebo objevovat vlastní způsoby vyjadřování, které nám jsou přirozenější. Tak to asi chodí v každém "cizokrajném stylu", ale v reggae se zatím nikomu mimo Jamajku nepodařilo zastínit popularitu, jaké se těší afroameričtí muzikanti. Jejich šmrnc a smysl pro groove jsou často jednoduše za hranicema chápání bílého muže. Přemýšlím-li nad evropskými výjimkami o kterých se dočtete i v jamajských novinách, napadají mě jen britské kapely Aswad, Steel Pulse a německý zpěvák Gentleman, o kterém se právě na této stránce můžete dozvědět víc.

 

Who is daat?

 

     Gentleman je doma v Německu skutečnou Star #1 a jeho třetí album CONFIDENCE se dostalo během prvního týdne do vedení německé oficiální hitparády Billboard! Je proto s podivem, že se mu v Čechách vůbec nevěnuje pozornost (kromě netu). Gentleman si ji totiž zaslouží i bez reklamního protlaku. Zásadně ovlivnil dění na německé hudební scéně a navíc dnes jezdí jako jediný evropský zpěvák koncertovat i na velké jamajské festivaly. V rámci toho je asi samozřejmé, že mu tam vycházejí i 7´singly u nejrůznějších labelů, ale z pohledu Evropana je to totální unikát. Jak se to stalo, že Jamajčani, známí patrioti své originální kultury, překonali nechuť k cizinci, který přijel zvenku a dělá "jejich" muziku? Přečtěte si jeho příběh a třeba vám to dojde mezi řádky.

 

Syn kolínského pastýře

 

     Gentleman se narodil před 30 lety v Kolíně nad Rýnem jako Otto Tillman v rodině luteránského kněze. Pravidelně proto chodil zpívat do kostela a učit se, jak si najít cestu k Bohu. Nemyslete si ale, že jeho rodiče jsou díky duchovnímu životu asketové z jeskyně – když bylo Ottovi 17 let, tak jej vzali na prázdniny na ostrov Sv. Lucie. Tento malý ostrůvek je jen pár hodin letu od Jamajky, takže když už jste v Karibiku, kdo by odolal pokušení zaletět se tam podívat? Pirátský ostrov v jehož mlhách záhadně duní rytmy reggae… J V reálu to ale bylo pro mladého Otta zásadní setkání s životem chudých vesničanů, což je skutečně do očí bijící kontrast třetího světa VS konzumního blahobytu na západě. Začátek 90. let už sice byl ve znamení digitálních beatů i na Jamajce, ale na vesnicích to přesto vypadá i dnes podobně, jako můžete vidět v dokumentech z 60. let – silnice samá díra a všude spousta lidí, kteří si snaží vydělat na chleba, jak to jen jde. Z hudebního hlediska je navíc důležité, že Otto tam poprvé uslyšel zvuk pouličních dancehallů, protože do té doby znal jen pár kazet staršího bráchy, kde byly nahrané klasiky á la Bob Marley, Peter Tosh nebo Dennis Brown.

 

Pow Pow Movement

 

    Doma v Kolíně nad Rýnem se Otto aka Gentleman dal v roce 1992 dohromady s DJs jménem Ingo a Backra, kteří si začali říkat Pow Pow a rozhodli se propagovat karibskou kulturu v tehdy totálně rockovém Německu. Don Quichotte by asi nevěřil, ale dnes (12 let poté) je náš západní soused jeden ze tří hlavních odběratelů jamajské muziky na světě! Zpátky ale do roku 1992, kdy vznikl Pow Pow Movement a kluci se rozhodli letět společně na Jamajku. Gentleman jel samozřejmě s nimi, a tak se tato výprava stala pro všechny zúčastněné zcela zásadní. V Montego Bay byla partička představena King-a-tone, jednomu z veteránů jamajských soundsystémů, které napadlo, že by té partě bělochů měli ukázat, jak to v dancehallu chodí, a tak jim dali za velkého aplausu lekci toho nejstaršího raritního roots, aby je zasvětili do jamajských hudebních kořenů. O několik dní později se Gentleman ve stejném městě zúčastnil show mladých talentů a společně se svým německým kolegou Chicken Georgem tam vzbudili nefalšované veselí. To všechno přineslo první kontakty s domorodci a tak, když letěli Pow Pow domů, vezli si s sebou partu svých prvních dubplates (tj. vinylů s originálníma verzema věnovanýma jejich soundsystému) a samozřejmě nadšení, že to v Německu pořádně roztočí.

 

Příběh jako z pohádky

 

     V roce 1999 vyšlo první album TRODIN ON plné beatů na pomezí hiphopu a dancehallu, čímž si Gentleman zajistil přízeň obou komunit. Mezi hosty se na desce objevili domácí Mighty Tolga, Meli, Max, Afrob, Ju & Sekou i pár Jamajčanů (Richie Stephens, Jack Radics a Terry Linen). Obzvláště duet "Jah Jah Never Fail I" s posledně jmenovanou zpěvačkou je opravdu nadčasová lahůdka, kterou bych mohl poslouchat pořád dokola (extra vhodná pecka pro dny, kdy máte pocit, že všechno stojí za prd). Ottova jedinečná lyrika, nasazení a už zmíněná melodičnost jsou skutečně originálním klíčem, který zpřístupnil reggae mnoha dalším posluchačům po celém světě. Gentlemanovy texty se navíc točí kolem témat té nejlepší tradice roots reggae, tedy poselství šířícího porozumění a hledání Stvořitele v každodenním životě. Gentleman k tomu dodává: "Můj záměr je následovat stav, který zatím znám jen z krátkých momentů – rozpomenout se, že jsem skutečně blízko k Bohu." Zásadně proto nezpívá o zbraních, které nosí po kapsách, ani o sexuálních polohách a pozlátku, které mu přinesl ten pravý showbizz. To je mi hodně sympatický a navíc mu to, na rozdíl od mnoha jiných, opravdu věřím.

 

Hudba bez hranic

 

     Gentleman už na své první desce mnohé překvapil svým plynulým patois, což je jamajský dialekt mixovaný z angličtiny, španělštiny a různých afrických nářečí. Dle vlastních slov se mu dnes v patois vyjadřuje mnohem snadněji přímo od srdce, a navíc mu tak můžou rozumět lidi po celém světě. Gentleman je totiž doma v Německu, ale zároveň stále více i na Jamajce, odkud pochází i jeho přítelkyně, s níž má malého syna. Může se tím pádem zdát, že Gentleman má dvě srdce, ale je jasný, že obě tlučou v rytmu reggae!

     S novým miléniem přišla na Jamajce silná tendence návratu k hudebním kořenům, takže se konečně zase dala přednost energii živých muzikantů před počítačem. Gentleman tento trend nazývá modern roots a sám jej i maximálně podpořil na svém druhém albu Journey to Jah, které vyšlo na jaře 2002. Vedle skvělých Far East band najdete na desce i partu Jamajčanů, jako jsou Morgan Heritage, Luciano & Mikey General, Bounty Killa, Capleton, Junior Kelly nebo Jah Mali a Daddy Rings. Toto album a hlavně singly "Dem Gone", "Jah inna Yuh Life" a Pow Pow produkovaný hit "Runaway" způsobili v celém Německu hotové pozdvižení a i za hranicema země je Journey to Jah dodnes opěvováno, jako most, který propojuje Evropu s Jamajkou. Mnozí se možná stále diví, jak se podařilo mít na této desce takové hvězdy, jejichž postoj k bílým často není vzhledem k 400 rokům otroctví zrovna nejpřívětivější. Gentleman ale na tuto otázku s úsměvem odpovídá: "Je to otázka vibes… Nevěřím, že lze dělat písničky s někým, jen protože jej hudebně respektujete. Musí v tom být i lidské propojení a porozumění. Když jsem byl v jamajském studiu Bobby Digitala, byl to on, kdo pustil mou písničku Morgan Heritage a ti projevili zájem o spolupráci. Podobně to bylo i s ostatníma, prostě jsme si padli do noty a najednou bylo na albu sedm zásadních hostů. Nic z toho nebylo předem naplánované, protože když jedete na Jamajku, moc toho plánovat ani nejde."

     Následující čas byl plný koncertování po celém světě a rozhovorů pro televize a další média, která najednou zčista jasna objevila, že reggae se od dob Boba Marleyho pořád vyvíjí. Gentleman s Far East band se v Německu stali proroky nového žánru se vším, co k tomu patří a budiž jim to přáno. Jejich koncerty jsou opravdový zážitek, což vzhledem k letos totálně vyprodanému podzimnímu turné, můžete ochutnat alespoň na jejich LIVE CD, které vyšlo loni v létě.

     Třetí album jménem CONFIDENCE vyšlo letos 30. srpna, a jak už jsem psal výše, během prvního týdne se stalo nejprodávanějším albem v Německu. Gentleman byl mezitím několikrát na Jamajce, takže se jeho spolupráce s tamními producenty a zpěváky ještě posílila. Vystupoval tam letos na Stingu (asi nejpřísnějším ragga festivalu na světě), za účasti 30 000 lidí byl zvláštním hostem na festivalu Kwanzah v hlavním městě Kingstonu a v neposlední řadě zpíval na akci Dancehall Rock, kterou pořádá Barrington Levy… Co dodat? Všechno je na určité úrovni propojené se vším a Gentlemanova víra, upřímnost a vytrvalá práce mu přinesly zasloužené ovoce, o které se našim pop stars ani nesnilo. Stačí se kouknout na www.journeytojah.com do archívu příspěvků příznivců z celého světa. Potřebujete ještě větší feedback?

 

DIkografie:

1999 TRODIN ON
2002 JOURNEY TO JAH
2003 GENTLEMAN & FAR EAST BAND LIVE
2004 CONFIDENCE

 

Autor – Lomesh

http://reggaemeeting.net/gentleman

Reklamy
Share

Napsat komentář