KARMA: „Nevěřím těm, co během roku změní styl.“

Zkuste vyjmenovat 5 nejzásadnějších underground labelů od začátku nového tisíciletí a Brick Records vám tam nebude chybět. Dříve platforma pro především bostonské umělce rozšířila svoji působnost a dneska má v rosteru i Termanologyho, který nahrává s Premierem a čeká na smlouvu u majoru.

 

Letos oslavil Brick Records 10 let své působnosti. Bylo pro to skvělé dát dohromady rozhovor s Karmou, jedním z šéfů tohoto nakladatelství. Vzhledem k tomu, že za Brick válčí od samého začátku, pamatuje veškeré jejich slavné momenty i temné spory.

 

Karma má ale v neposlední řadě i vlastní rapovou kariéru, kam si počítá spolupráci s Esotericem či Beyonderem. Stejně jako v rýmech ani v odpovědích si Karma nebere servítky a kolikrát pěkně šlápne na pedál. 

 

Už pěknou chvíli pracuješ pro Brick Records. Kdy a proč si začal?

Myslím, že jsem začal hned na začátku. První vydání bylo EP od God Complax/AOI. God Komplex byla kapela složená ze mě, 7L & Esoteric a producenta Madsol-Desar. Nahrávali a koncertovali jsme od roku 1993. Ta deska (Strontium 90) byla vydána v roce 1996 a od toho momentu jsem pro ně začal pracovat. Starám se především o designování a také spoustu další nutné práce. Jsme malý label (já, Truth Elemental, Papa D a nově i Will C), takže každý z nás toho má na starosti víc.

 

Pojďme tedy mluvit o Brick Records. Jedním z vašich nejlepších počinů bylo EP od MF Dooma a MF Grimma. Jak jste dostali šanci jej vydat?

S pomocí Ninja B, jednoho z nejlepších DJ´s ze severovýchodu (ne jen z Bostonu), který zrovna pracoval s Grimmem. On s tou myšlenkou přišel za Papa D a my jsme samozřejmě souhlasili, protože jsme byli fandové Ninja i Grimma. To samotné EP vzniklo, myslím, náhodou, protože Doom se zrovna vracel na scénu a snažil se připomenout od desky s Fondle ´Em. Byli jsme obrovský příznivci KMD, takže Pap jim navrhl smlouvu na double EP. Bylo to dobré pro všechny. Ta deska v podstatě dosáhla kultovního statutu. Je to šílený, protože pořád mám spousty promo fotek, které jsme nemohli použít, protože odkrývaly příliš Domova obličeje. Byla to ještě doba před maskou (smích). Bylo to v pohodě.

 

Jaká je u Brick nejlépe se prodávající se deska?

To MF EP si samozřejmě vedlo velmi dobře a dneska je kompletně vyprodané. Vše, co vydali 7L & Esoteric, se prodávalo skvěle. Insight šel za ta léta taky skvěle na odbyt. V podstatě desky z našich prvních 2 – 3 byly vysoce poptávané. Prostředí se ale s propadem vinylu a tak dost změnilo. Nemůžu ty projekty vzájemně srovnávat. Obvykle jsme spokojení s tím, jak se tomu daří. Stojíme si za našimi deskami a celým katalogem.

 

Vydali jste i kontroverzní singl Do It od 7L &Esoteric, kde dissovali Cage a Copywritea. Proč jste do toho beefu vstoupili a vydali to? A jaký je tvůj názor na celou tu věc (7L & ES vs. Eastern Conference & Definitive Jux) teď?

Bylo to kontroverzní? Byl to diss. Muselo to být a 7L & ES to zvládli dobře. Bylo to akorát v době kampaně na Dangerous Connection. Začali to ti druzí kašpaři. Rozbuškou toho všeho byly jejich blbý kecy někde na diskusním fóru. Brick do toho beefu nijak nevstoupil, jen jsme podpořili naše interprety a přátele. Musíš pochopit, že 7L & Esoteric jsou mí nejlepší kámoši. Skutečně jak bratři. Takže pokud někdo jde po tvých známých, nekoukáš, kdo to je, a bráníš je. Tohle stálo mimo obchod a muziku. Nemusel jsem si starat, kdo ti druzí jsou. Neznám je osobně. Nemám k nim žádný vztah. Nic pro mě neznamenají. Ani se mi nelíbí muzika, co dělají. Je těžký respektovat někoho, kdo během ani ne roku přestane nosit velký hadry a zlato v držce a začne černé kabáty a náramky. Vypovídá to dost o charakteru.

 

Z počátku byl Brick Records především nástupištěm pro kluky z Bostonu. V jaké fázi jste se rozhodli vydávat i umělce mimo Boston?

Je to skutečně o tom, co se nám líbí, máme možnost vydat a zda si to můžeme dovolit. Pochopitelně to začalo v Bostonu, odkud pocházíme. Nezapomeň, že tehdy nebyl myspace ani internet, jak jej známe dnes. Museli jsme cestovat, koncertovat a prodávat desky, abychom potkali ostatní. Takhle jsme se dostali k lidem, kteří měli stejnou vizi i zvuk. V zásadě ale pokud se nám líbí muzika, chceme s nimi dělat.

 

Brick je jedním z labelů, který pořád vydává vinyly. Jaký je tvůj názor na Serato a budoucnost vinylu vůbec?

Nenávidím to (smích). Zabíjí to trh. Zabíjí. Tahle kultura byla na vinylu postavená, tak jak jej můžeš přestat vydávat? Pořád jej vydáváme, ale ve více limitovaných kolekcích. Už je to v podstatě určené jen pro sběratele a nadšence. Je těžké se toho vzdát. Vyrůstali jsme na tom. Když mluvím s kluky jako Kenny Dope, 7L, Riz, Todd Terry a tak a oni říkají, že jim to změnilo život. To musím respektovat. Není jiná cesta, než se přizpůsobit technologii. Člověk proti strojům, chápeš? Ale já jsem pořád ten typ, který má doma 750 rapových kazet (smích).

 

Existují drby, že jsi se před pár lety porval s Jus Allahem. Je to pravda? Pokud ano, jak k tomu došlo?

Wow, našli jste toho na mě docela dost (smích). Dobře, bylo to takhle. Znám Juse (Gif, říkáme mu Gif) už skutečně dlouho. Byli jsme velmi dobří přátele. Když Jedi Mind Tricks přijeli k nám do města, spali u mě v bytě. To bylo před 9 – 10 lety, ještě v době před Violent By Design. Abych to zkrátil. Jus se začal scházet s idioty, kteří mu nakukali různé blbosti a využili ho kvůli jeho hlasu a osobnosti. Když pak přišel s tím rozhovorem, kde podrazil každého od Esoterica, Vinnie Paza, Stoupe, lidi z Filadelfie a Bostonu, zmínil i mé jméno. Takže to zase bylo o tom, že nemůžeš pomlouvat mě nebo mé přátele a doufat, že se z toho vykroutíš. Asi rok po tom prohlášení jsem jej potkal v jednom klubu. Vyměnili jsme si pár slov a pak i několik úderů. Brzy nás ale roztrhli. Takhle to bylo. Už jsme spolu ale mluvili a viděli se. Omluvil se, takže jsme, myslím, zadobře. Už to ale asi nebude jako dřív.

 

Rapoval jsi na singlu Boondox Saints od Beyondera. Co vůbec dělá? Neslyšel jsem o něm léta.

(smích). Vlastně rapuju v That´s Absurd, což je druhá strana. Má se dobře, pořád pracuje. Jeden z nejtalentovanějších lidí, které jste kdy viděli. On skutečně dokáže provést cokoli jej napadne. Účinkuje dost ve filmech, hrál i v Lift. Pořád ale produkuje – třeba pro první album od Project Move. Hodně DJuje, klidně 3 – 4 večery za týden. Spolu se 7L pak vydávají úžasné remix a edit projekty. Říkají si Bladerunners, takže kdykoli uvidíte jejich logo na CD nebo vinylu, berte to, nebudete litovat. Začínají s tím být dost známí a vy jste to poprvé slyšeli ode mě. A málem bych zapomněl, že mixuje kompilaci Building With Bricks 3, která vychází tenhle podzim.

 

A co tvoje rapová kariéra? Plánuješ teď někdy nahrávat nebo vystupovat?

Ani ne. Abych řekl pravdu, tak nahrávám, jen když mě lidé požádají. A to není moc často (smích). Občas ale něco dám s mým kámošem Will C. Vlastně mám sloku na Esotericově připravovaném sólo albu Egoclapper, které letos vychází. V té skladbě jsem já, Eso a Celph Titled a jmenuje se Warlords. Je to krutý track s beatem od 7L. Musel jsem fakt zapracovat, protože Eso a Celph mají vysokou úroveň. Sám ale o rýmování moc neuvažuji. Pokud bude ale 7L & ES hrát v Austrálii, budu jejich předskokan. Jinak mě uvidíš na pódiu, jen když ponesu piva pro 7L (bouřlivý smích).

 

Žiješ v Bostonu. Jak to tam s hip hopem dneska vypadá? Akrobatik, Insight, Reks a další byli před pár lety všude, v poslední době se ale zdá, že Boston trochu odpadl.

V Bostonu to pořád vře. Pochází odsud spousta talentu. Souhlasím, že během 1995 – 99 s Edo G, Concrete Click, 7L & ES, Mr. Lif, Akro, Reks, Skitzofreniks, Insight, byla úžasná dob. Všichni drželi spolu a zlepšovali se. Tenhle rok ale podle mě taky vypadá dobře. Už jen Terminology, který je z mého pohledu budoucí hvězda. Brzo bude na majoru. Je tu Edo G a jeho parta Special Teamz se Sline (La Coka Nostra) a Jaysaun, Raheem Jamal s Project Move, kteří jsou neuvěřitelní, Statik Selektah, který dělá snad s každým, nebo Dre Robinson upsaný k Universal. Raydar Ellis toho odvádí spoustu, Akrobatik bude vydávat nové album, Eso taky, Big Shug vydal tvrdou věc, 7L & Beyonder mají ten Bladerunners projekt. Podle mě to vypadá dobře.

 

Co mají Karma a Brick Records v plánu nyní?

Já osobně se snažím být lepším designérem, pomáhat Traffic Entertainment Group, Kay-Dee/Dope Wax Records, The Bladerunners a Greensleeves Records a potkávat a pracovat s lidmi, které respektuji a uznávám. Pokouším se si uspořádat čas tak, aby by mi zbyla chvíle na dobrý film, moji holku a kočičí mazlíčky Bella a Luna. Pro Brick Records je v plánu:

 

Raheem Jamal’s “Boombox” full length CD & LP and 12” (již v prodeji)
Brick Records’ “X: A Decade Of Independence” 2xCD (již v prodeji)
Statik Selektah 12” featuring AZ, Cormega, KRS One, Large Professor, Termanology, Reks and L Da Headtoucha
Termanology 12” “So Amazing” produced by DJ Premier b/w “Low IQ” produced by Evidence of Dilated Peoples

 

Oba singly budou k dostání ke konci srpna v limitované vinyl verzi a digitálně. Co mi ale nedá spát a těším se na to, je Esotericovo sólo album nazvané Egoclapper vycházející v říjnu. Bude to první deska na Fly Casual Creative, což je má a Esotericova společnost, kde by měl vydávat svou budoucí muziku a různé doplňky jako třeba trička. To je pro mě skutečně zajímavé. Ano, Egoclapper od Esoterica již tenhle podzim. Produkce Esoteric, 7L, 45 King a Raydar Ellis a hostování od Celph Titled, Terminology, Rack Lo, Raydar, mě a dalších. Zůstaňte, prosím naladěni. Peace.

 
 
Reklamy
Share

Napsat komentář