LYRIC1: „Marihuana sice zvyšuje kreativitu, ale občas ten nápad zapomeneš.“

V Kanadě to prostě jede. O tom žádná. Tentokrát není objektem rozhovoru nikdo experimentální jako Scott Da Ros či Bleubird, ale poctivý rap od kluka se zajímavým životním příběhem jménem Lyric1. Jeho rodiče se třeba poprvé potkali v Ugandě, odkud kvůli násilnému režimu tehdejšího diktátora Idi Amina museli utéct. Lyric1 si prošel spoustu měst, aby nakonec zakotvil v Calgary. Před několika dny vydal novou desku Get It On The Groundfloor, kde mu produkuje i legenda Alchemist. Jaká je deska? Jaký je film Poslední skotský král? A jaké je to nahrávat vypálený?

 

Zdravím Lyric1, tak na začátek nám řekni, kdo jsi, do jakých crews patříš a co jsme od tebe už mohli slyšet.

Mé jméno je Lyric1. Reprezentuji Maintain One Voice Enetertainment (MOVE). Dneska žiju v Calgary, ale vyrůstal jsem v Saskatoon (Silverwood Heights). S rapem jsem začal asi v 15. Jen tak s kámošema pro zábavu. Pak jsem udělal různé mixtapes, ale nikdy je nevydal ve větším. Bylo to v podstatě jen pro mě a nejbližší kámoše. V roce 2000 jsem se pak přestěhoval kvůli škole do Calgary. Během té doby jsem se si řekl, že se do toho zkusím trochu opřít, takže jsem začal chodit na různé battly a open micy. Díky tomu jsem potkal spoustu lidí. Třeba na Adollaze jsem narazil v jednom obchodě s hip hop oblečením. On mě pak seznámil s Deezuzem a stali se z nás třech super kámoši. Sice jsme před tím všichni dělali sami, ale pak jsme se nakonec rozhodli založit MOVE. Chtěli jsme tu muziku dělat pořádně. Za ty 3 roky, co fungujeme, jsme vydali několik mixtapes. Tohle album je naše první pořádné, další pak bude v srpnu 2007 Souldenera od Deezuze.

 

Tví rodiče se prý poprvé potkali v Ugandě, ale kvůli diktátorskému režimu Idi Amina museli utéct. Viděl jsi film Poslední skotský král? Je to přesně o tom.

Zatím ne, musím se k tomu donutit. Kámoši, co to viděli, tak o tom všichni básní. Až budu mít chvíli, tak na to určitě půjdu. Myslím, že to bude skvělý. Mám rád Forest Whitakera. Byl už v tolika dobrých filmech.

 

Mezi svými oblíbenci zmiňuješ Murse. To je zajímavé. Co se ti na něm líbí? Jaké album máš od něj nejraději?

Vím, že Murs už rapuje dlouho, ale až do 3:16 The 9th Edition jsem se k němu nedostal. Nejdříve mě hrozně bavily beaty a pak mě chytly rapy. Úplně mě dostal, když vydal Murray´s Revenge. Líbí se mi na něm, že dokáže rapovat o každodenních věcech, ale pořád to zní zajímavě. Hodně underground rapperů mě nudí k smrti, protože mi jejich témata nic neříkají. Nebaví mě poslouchat pár splácaných chytrých slov, když to ani nedává smysl. Ani mě nebaví ty obskurní věci. Murs mluví o různých tématech, ale přitom pořád dokáže kousat a dát pořádnou punchline. Navíc se s ním běžný člověk dobře ztotožní. Je dobrý vypravěč, kterých je dneska poskrovnu.

 

Některé z nejlepších tracků na albu produkoval Bluntologist. Jak na takové jméno přišel? (smích)

Dneska si už říká jen Blunt. Prostě rád hulí, takže proto. A je z Vancouveru, kde mají nejlepší hulení na světě. U nich to je, co se týče hulení, skutečně skoro věda. Na druhou stranu si Blunt stejně dokázal udělat bakaláře.

 

Na beatu máš ale i Alchemista. Jak si k tomu přišel? Kolik si za ten beat dal?

Dohodil to společný kámoš, který Alchemistovi několikrát pomohl s produkcí a oplátkou jako by dostal pár beatů. Nám je dal v podstatě zadarmo.

 

Where Ya From? je jasný bhangra track. Věděl jsi už před natáčením alba, že chceš takovýhle beat, nebo to byl Adollaz, kdo s tím přišel?

Vždycky jsem chtěl něco podobného udělat, ale nebylo to pro album nijak předpřipravené. V té době Adollaz nějak omrzelo samplování a používal v podstatě jen klávesy, ale jednou kdy jsem přišel do studia mi řekl, že má pro mě beat, který se mi možná bude líbit. Pustil to a dostal mě. Bylo to něco úplně jiného než kdy udělal. Věděl jsem, že to musím mít. Doma jsem pak ale chvíli váhal, co s tím. Inspirace pak přišla v podobě nějakého idiota, který si ze mě utahoval, že jsem Indián a zkouším rapovat. Původně jsem to tedy psal jako o životě indiánského rappera, ale pak to trochu sklouzlo ke komentáři o současné indiánské komunitě v Kanadě. Hodně lidí si to neuvědomuje, ale žije jich tu hodně a je s tím spojeno hodně věcí. Chtěl jsem se na to zaměřit.

 

Několikrát na desce říkáš, že hulíš. Co si tedy myslíš o tvrzení, že marihuana zvyšuje kreativitu?

Ano i ne. Občas mě napadají nejlepší věci, když jsem zkouřený, ale může se to obrátit proti mně, že je zase zapomenu (smích). Ale myslím, že do určitého bodu ano. Ideální to je, když jsem zhulený jen trochu, když moc, jsem pak líný a nepozorný. Taky jsem se v určitý moment rozhodl, že nebudu nahrávat pod vlivem, protože pak jedu trochu mimo beat.

 

Pokud Evropané znají kanadský hip hop, vědí, že je ve městech jako Halifax, Saskaton, Vancouver, ale asi ne Calgary. Můžeš říct o vaší scéně víc?

Je pěkně rozmanitá. Jsou tu všechny typy – od gangsta po uvědomělý. Většina v Calgary preferuje mainstream rap, ale undergound scéna pořád roste. Je to trochu zvláštní, ale ty scény jsou mnohem silnější v menších městech jako Saskatoon nebo třeba Halifax. Undergound je tam podporovaný mnohem víc. Na druhou stranu jak je Calgary větší město, tak se tu koná spousta koncertů, které nemají šanci v tom Saskatoonu a Halifaxu. Je to něco za něco.

 

Tak jo, díky moc. Přidáš něco na závěr?

Jo, díky za rozhovor. Velký pozdrav pro Cream hip hop web magazine. Fakt bych u dal rád v České republice pár koncertů, tak snad to dopadne. Viděl jsem fotky Prahy a vypadá to tam nádherně. Musím to vidět osobně. Ozvěte se mi na www.myspace.com/maintainonevoice nebo www.maintainonevoice.com. Kontrolujte i mého kámoše Deezuze www.myspace.com/deezuz. jeho album vychází v srpnu 2007 a produkují tam Blunt a The Alchemist a hostují Kool G Rap, Sean P, Joe Scudda a další.

 
Reklamy
Share

Napsat komentář