MAZTAH: „CZ DJ´s mě víceméně nezajímají.“

Stojaté vody českého DJingu rozvířila před několika dny zpráva, že domácí uskupení Illuzionists podstupuje resuscitaci a vrací se zpět. Do toho přišla informace, že Tafrob by již konečně měl vydat své debut album Není co ztratit. Zeptat se na podrobnosti jsme se nemohli nikoho povolanějšího než Maztaha – člena iluzionistů a koncertního DJe Tafroba.

 

Neprobrali jsme jen to. Maztah vysvětluje, proč je Serato skutečně taková zbraň a jaký má názor na ostatní české DJe. Sám patří k nejžádanějším a bez pochyb i k nejkvalitnějším tuzemským párty DJ´s a kromě obligátních voleb vás dokáže při poslechu svého setu dostat jeho rozmanitostí a různorodostí.

 

Začít se nedá ničím jiným než návratem Illuzionists. Co vás přimělo se vrátit?

Hele, asi jedním dílem náhoda, ale myslím, že tou větší to byla hlavně potřeba makat společně, navzájem se ovlivňovat a společně hledat inspiraci v muzice. Pokud jseš technicky založenej dj či turntablista, nikde se nenaučíš to, co získáš při přímé konfrontaci s ostatními. Posloucháš jak se tví kámoši zlepšují, snažíš se jim vyrovnat a to tě motivuje na sobě více makat a technicky se posouvat výš a výš. Ale není to samozřejmě jen o technice, poslechneš nový desky, který si dovez Chocolatic z Německa, poslechneš rare funk na samplování, kterej objevil v zapadlým krámě Opia. Když je čas, mrknem na videa z battlů nebo na film, zajdem na večeři po zkoušce…je to prostě celý o komunikaci s lidma, který jsou na stejný vlně jako ty a to nám chybělo. A tou náhodou je myšlen fakt, že i když jsme skoro dva roky nevyvíjeli ofiko žádnou činnost, stejně nás na Riviéře i ná pár jinejch místech pořád bookovali , takže jsme se stejně chtě nechtě museli slíst a něco nadrtit.       

 

Z původní sestavy chybí Nneser. Můžeš prozradit, proč, případně zda je váš tým v této podobě již kompletní?

Máš pravdu, má to několik důvodů. Jednak je Nneser v poslední době celkem dost zatíženej člověk, co se týká jeho práce. Chocolatic, Opia ani já prakticky nemáme žádnej full time job, máme relativně dost času na zkoušení a většinou zkoušíme celej den. V Nneserově případě by jsme byli nuceni zkoušet vždy večer, ale to seš unavenej a nechce se ti, nemá to ten správnej kreativní efekt. Dalším důvodem je náš posun od striktního turntablismu spíše k zábavnýmu party stylu, proloženým technickým djingem. Nneser, ačkoliv ve své době jeden z nejtalentovanějších djs v týdle zemi, nikdy nebyl tím správným party rockerem a nejsem si jistej zda by ho některý pasáže v našich setech vůbec bavili. Probrali jsme to spolu a naše sestava je nyní konečná. 

 

Už poměrně delší dobu hraješ se Seratem. Kupuješ si ještě vinyly čas od času? Třeba něco, co chceš mít doma ve hmatatelné podobě?

Popravdě řečeno moc ne. Dostávám sem tam nějaký proma, nový desky sice sleduju pořád, ale nemám je kde koupit. Můžu zajet do Vídně, či si objednávat dál přes internet, ale už mě to po těch letech nebaví. To věčný čekání a slídění na poště, zda ti nestopili balík s deskama. A hlavně jakmile jednou vyzkoušíš nákup muziky v digitální podobě, těžko se vracíš ke klasickému nákupu vinylů. Lehneš si do postele s notebookem, zapojíš sluchátka, poslechneš co tě zajímá, zaplatíš kreditkou, hned stáhneš a večer hraješ. Sice těchto obchodů zatím moc není, ale vidím to jako blízkou budoucnost. A co se těch desek ještě týče, rád se koukám na plné přepravky vinylů, ale nikdy jsem žádnej sběratelskej fanatik nebyl.   

 

Není to tak dávno, co jsi patřil k DJům orientujícím se více na nezávislou scénu. Kdy nebo s čím přišla ta změna, že dnes hraješ především ta známá jména?

Není to tak úplně pravda. Měl jsem hodně rád tvrdej underground hip-hop, ale kdo v mé době ne, že? Prostě v letech 2000 – 2004 byla nezávislá scéna silná, lidi to zajímalo, cenili artists a občas je to bavilo i na mejdanech. Nicméně například klasický hratelný AV8čky jsem pouštěl už od samého začátku, stejně tak jako všechny hitovky tý doby. Vždycky mě bavilo dělat mejdan a ne vylidňovat parkety. Na jedný straně hraješ známý pecky, na druhý straně jsem se snažil lidi vzdělávat a vždycky jsem do setu přimíchal něco méně známého, avšak s patřičným groove. Snažil jsem se odlišovat od ostatních, být originálním, zahrát občas něco, co nikdo nezná. A hlavně těžko můžeš trumfnout kámoše s deskama, který má každej. Něco si koupíš striktně na mejdan, něco si seženeš jen pro sebe, na poslech doma. Tak by to měl dělat každej dj. Myslím, že ta nálepka djje orientujícího se kdysi na nezávislou scénu je celkem nesmyslná. I v současný době, pokud to podmínky dovolí, hraju kvalitní a méně známé věci. To hudební vzdělávání už pojímám spíše v multižánrové rovině.   

 

Spousta lidí brání Serato s tím, že jim to dává mnohem větší výběr při hraní. To je určitě pravda. Není to ale svým způsobem lidem jedno? Viděl jsem tě hrát v Radosti FX, kde jsi pustil během půl hodiny Lil Jona i Michaela Jacksona, čekal jsem třeba nějakou reakci od lidí, ale ti to snad ani nezaregistrovali.

Záleží na tom kde hraješ. Někde dám set čistě Wu-Tang a další klasiky 90tejch let a lidi to ocení. Někde dám set z komerčních věcí proložených housem. Radost FX je o něco specifičtější, protože tam chodí hodně cizinců a jsou zvyklí na trochu vyšší standart zábavy. Mám pocit, že české publikum, hlavně to mladší je strašně upjaté na komerční hip-hop scénu a chybí jim ten správnej nadhled lidí mé generace v jejichž teenagerském věku byl hip-hp něco jako protest a punk a něco, co bylo totálně odsouváno médii do pozadí. Znal si hip-hop, zajímal ses o něj, ale stejně si byl nucenej znát veškerou jinou hudbu, která jela okolo, od Nirvany až po Prodigy, páč všichni tvý kámoši, ve škole, na ulici, si v tý době v hip-hopu nejeli. A uměl ses na tudle muziku v klubu bavit. Pokud současnejm teenagerům nehraješ crunk alespoň hodinu v kuse, tak je to nebaví, prakticky ani neznaj nic jiného. V Radosti sem zažil super mejdany kde lidi skákali na Blur nebo tančili na Crystal Waters jindy je bohužel celej mejdan jen o Beyonce, Akonovi a Fidym. Nejde taky hrát pátý přes devátý, jednou jdeš na Fx Bunce a ne na FX Rock. Když už zařadíš do setu něco mimo žánrového musí to mít kontinuitu a hezky navazovat na to cos zahrál před tím. Takže to, že lidi ani nezaregistrovali že nehraje r´n´b, kvůli kterýmu přišli, ale Michael Jackson beru spíš jako plus.  

 

Myslel jsem to spíš tak, jestli cítíš od lidí větší reakci nebo vůbec ohlasy, když hraješ ty sety tak barevný. Jestli si myslíš, že to lidi cítí, že ten DJ má větší možnosti a že jich využívá.

To je těžký říct, ale myslím, že pokud lidi nejsou úplně na mol, tak cejtí, že ten člověk za gramcema není úplný pako a hraje trošku jinak, než ti předním. V Radosti už to tak nevnímám, protože jsem rezident a hraju tam často. Ale pokud hraju třeba někde poprvé, kde na mě lidi nejsou zvyklí, tak ten feedback od nich dostávám.

 

Kdo tě baví z českých párty DJů? Nepřipadá ti třeba, že všichni hrají prakticky to samé?

Připadá. Mě CZ djs víceméně nezajímají, vždycky jsem bral inspiraci od svejch stars z ciziny. Studoval jsem jejich sety, jak pracují s publikem, jak mixují, sháněl tracklisty, díky nimž jsem objevil pecky o kterejch tady moc lidí nevědělo. Ale občas mě někdo překvapí, většinou jen selekcí, protože technicky to tady je bída. Předevčírem jsem hrál s Trafikem, ten je pořád krutej i když tomu už nedává tolik co dřív, ale má můj respekt. Libí se mi novej set Questablist, Five s Arsenem jsou ve skills pro ostatní stále nedostižitelní až na jednu výjimku. A tou je AKA – ani ne technicky jako spíše v čistotě a hudebně. Co se týká mejdanů, vždycky mě dostane LPD z Plzně. Člověk, kterej dokáže zahrát a smíchat cokoliv. Pak samozřejmě Chocolatic a Sarah, Opia jako ideální spojení producer/dj, dřív se mi líbil Omar, ale ten je teď zaneprázdněnej rodinou. Ať si každej říká co chce, Brno je stále v djingu top. Djs v CZ si zvykli jen pouštět desky, ještě k tomu špatně a ještě k tomu úplně stejný který hrál dj před nimi. To něco ze sebe, co v tom setu nechaj a to, co je odlišuje od ostatních, to prostě nemaj. Ale věřím, že tady pár neznámejch lidí doma pilně trénuje a za chvíli všem nakopou prdel.    

 

Jezdíš koncerty s Tafrobem, který má krátce před vydáním debutového alba Není co ztratit. Slyšel jsi ho už celé? Prozradíš o něm víc? Máš na decse třeba skreče?

Na album se zeptej Tafroba, to je jeho biz a jeho kůže, která jde na trh. Neslyšel jsem úplně vše, ale až na pár drobností se mě většina pecek líbí. Co s týče skrečů, tak ty v jednotlivejch skladbách nebudou, za prvý bych propojení jeho rapu s djingem chtěl propracovat víc koncepčně a neskrečovat pul minuty za refrénem sampl aaaah. A za druhý zrovna teď nebylo moc času a ja sem byl zatíženej svejma věcma a hlavně Illuzionists. Nicméně na desce bude krutej čistě turntablism track v podání Illuzionists a hosta Dj Aky. Tafrob djing cejtí a domluvili jsme se, že lepší než ocutovat každej track bude jedna čistě scratch pecka se mnou a fellas okolo nás, který nás podporujou.

www.blinddeaf.cz

Reklamy
Share

Napsat komentář