WISE INTELLIGENT: „Už není chytré být hloupý.“

Pokud by jste si měli přečíst jediný z námi dosud udělaných rozhovorů, měl by to být tenhle s Wise Intelligentem, lídrem Poor Righteous Teachers. Pokud jste se kdy zajímali o historii a stavitele hip hopu, nemohli jste tuto kapelu minout. Patří k těm nejzásadnějším sociálně/politicko/uvědomělého proudu. Jejich odkaz tu na rozdíl od všech lil a young bude ještě další desítky let.

 

Už jen ze samotného rozhovoru je patrné, proč Wise Intelligent používá jméno, jaké používá. Hovoří z ostra, ale není to jako mluvit s rasistickými kapelami (Brand Nubian, dead prez a dalšími), Wise chce jen své rase pomoct a nestaví ji nad žádnou jinou.

 

Jen pár dní má venku nové album The Talented Timothy Taylor, které spolu s obdobím cracku, respektu a problémech hip hopu, je nejzásadnějším tématem celého rozhovoru. Slova moudrého muže by vás měla donutit se zamyslet a pokud při jejich čtení posloucháte cokoli z posledního Billboard žebříčku, začněte zase od prvního odstavce.

 

Před několika měsíci jsem dělal rozhovor s Prince Po. Říkal jsem mu, že pro mne je legenda, ale oodvětil, že se tak necítí. Co ty? Myslíš, že jsi dosáhl takového statutu?

Legendy se tak nenazývají samy. Jsou to lidé, kdo je definují, vybírají a korunují. Nechme čekat ty, co si to zaslouží.

 

Má druhá otázka je podobná té první. Jsi respektován, jak bys měl? Dostává se ti úcty, kterou si zasloužíš?

Můžu jen říct, že se do mě nikdo nenaváží. Nejsem si jistý, zda to je dostatečná odpověď, ale to je má cesta, jak vyjádřit „jasně přehlížený“ nebo „vysoce podceňován“. Nesnažím se škatulkovat moji tvorbu tímto způsobem.

 

Hodně mladších posluchačů nezná Wise Intelligent nebo Poor Righteous Teachers příliš dobře. Zkoušíš se těmhle posluchačům nějakým způsobem představit? Nebo to máš spíš tak, že „kdo se chce dozvědět více, ten si to najde“?

Ano, zkouším se představit mladší generaci hip hopové komunity kdykoli a kdekoli je příležitost. Je to jejich historie a já jsem její částí. Stejně jako Malcom X, Marcus Garvey a Kwame Nkrumah jsou součástí černošské a světové historie a měli by být představeni každé nastupující generaci, tak by měli Wise Intelligent a Poor Righteous Teachers být uvedeni, studováni, zachováni a spravováni pro jejich (příští generace) vlastní vývoj.

 

Můj kamarád je pevně přesvědčen, že současný hip hop postrádá kapely jako Poor Righteous Teachers. Souhlasíš? Pokud ne, co podle tebe hip hopu chybí?

Hip hop nepotřebuje kapely jako Poor Righteous Teachers, pokud se bavíme o sociálně/politicky zaměřených umělcích. Pokud ale myslíme talent a schopnosti, pak je to něco jiného. Co dnešnímu hip hopu chybí v porovnání s érou Poor Righteous Teachers je vyrovnanost. Když jsme s Poor Righteous Teachers jeli poprvé na turné, bylo to spolu s Ice Cube, Too Short, Yo Yo, X-Clan, D-Nice a v Detroitu pro nás otevíral Kid Rock! Byla to rovnováha a rozmanitost, co to dělalo svěží. Měli jsme širší záběr vyjadřování. Setkal jsi se s více postoji a názory než jen gangsterskými. Byli to učitelé, tanečníci, romantici a další.

 

Jak ses dal dohromady s Shaman Work? Bylo pro tebe důležité, že již úspěšně vydali album od jiného hip hop veterána, CL Smootha?

Znali jsme se již chvíli, než jsme se rozhodli vydat touto cestou. John Robinson, prezident Shaman Work (a jeden z těch lepších MC´s dneška), znal jednoho kluka z našeho týmu a to se stalo základním kamenem našeho přátelství. Již z našich prvních setkání bylo jasné že label chápe poslání Intelligent Muzik (Wise Inteligentova parta a hnutí) a chce jej podporovat. Intelligent Muzik věří, že „už není chytré být hloupý“ a Shaman Work s tím souhlasí. Bylo to partnerství na první pohled. Nesmíme ale zapomenout, že i vztah vyžaduje spoustu úsilí, času a trpělivosti. Jsem rád, že můžu říct, že v současnosti nám to klape.

 

Můžeš nám říct základní fakta o albu?

Jmenuje se Wise Intelligent Iz…The Talented Timothy Taylor. Je to první část sedmidílného celku Back 2 School. Album tě vrátí do doby, kdy to byl talent, co určovalo nejlepší MC´s, a ne marketing a prodeje.

 

Oh No produkoval na The Talented Timothy Taylor 3 beaty. Jak ses k němu dostal?

Seznámili jsme se přes několik společných známých, jedním z nich byl Grand Agent. Oh No remixoval pár věcí na mém singlu z roku 2005 a když jsem jej požádal o účast na tomhle projektu, přinesl mi několik bomb.

 

V Genocide rapuješ, že crack změnil tvoji čtvrť. Jsi jeden z těch, kteří o té skutečnosti jen nerapují, ale skutečně si ji pamatují a zažili ji. Vzhledem k tomu, že já i většina našich čtenářů je z Evropy, můžeš říct, jaké to období bylo? Jak to vypadalo v New Jersey za éry cracku?

Byl to skutečný šok pro pouliční život a jeho ekonomiku. Než přišel crack, tak tráva byla běžně používaná. Jenže ta, na rozdíl od cracku, neničila rodiny, domácnosti a neobracela závislé rodiče proti vlastním dětem. Když crack udeřil, změnil vše, co tehdy černošská komunita měla po době bílé nadvlády. Crack přinesl více peněz, zbraní, násilí a vražd. Poprvé jsem tu drogu zaregistroval, když mi bylo asi 14 a sledoval jsem dva feťáky, kteří kouřili crack přes zlomenou anténu od auta.

 

Je to vše pravda, co rapuješ v Another Chance At Life?

Ano, naneštěstí ano.
 

Znáš všechny ty dívky z Police Can Do?

Většina z ženských charakterů v mé tvorbě je vždy zformována dívkami, které jsem znal či znám. Někdy to však může být lyricky dramatičtější. Ženy, jejichž život popisuji, se v tom poznají. Někdy mě to dostává do problémů, ale to je osud interpreta.

 

Ve Still Black se dotýkáš vážného tématu – rasismu. Hodně jsi cestoval. Myslíš, že je těžší být černochem v Americe než kdekoli jinde?

Odpovím takhle – během apartheidu v Jižní Africe bylo uvězněno asi 859 černochů, v Americe to během prohibice bylo 4919. Všichni lžou, pokud píší něco jiného, ale matematiku nezměníš.

 

Když mluvíš o současném hip hopu, kritizuješ, že to je celé o penězích. Pokud ale budu hrát ďáblova advokáta, namítnu, že to je všude stejné. Koukni na filmy. Kolik z nich stojí za těch 10 dolarů, které dáš za lístek? Proč by hip hop měl být jiný?

Neznám nic jiného, co by pro černošskou komunitu bylo dědictvím, kulturou a zkušeností do dob, kdy jsme osídlovali Afriku, Střední východ, Indii a Ameriku. Muzika nebyla stvořena pro vydělávání peněz, ale pro ukazování míru, války, lásky, jednoty, pompéznosti a slavnosti. Muzika před kapitalismem představovala skutečnou kulturu. To se dobře ukáže, pokud zvážíme, jak hudební společnosti utratí stovky tisíc dolarů na nahrávání, mixování, propagaci a distribuci lidí jako Anton Von Webern a Horowitz, i když ví, že z nich nebudou mít absolutně žádný zisk. Tahle ztráta je spočítaná a vyvážená výdělkem na, řekněme, alb od Beyonce. Její label souhlasil s uchováním evropské kultury (představená v dílech Webera a Horowtize), protože to je více důležité než utrpěná ztráta společnosti. Nejen hip hop, ale všechna černošská muzika se potýká s tím, že není hodna zachování. Věříme, že jediný důvod tvorby muziky je vydělávání peněz, přitom ve skutečnosti to je přesně naopak. Muzika je tvořena pro zachování určité kultury. Průmysl černošské muziky by se měl snažit zachovat všechnu sociálně a politicky ovlivněnou černošskou muziku, která promlouvá k lidem po celém světě.

 

Uvedu jméno interpreta a ty řekneš, jestli máš rád jeho muziku a tvůj názor na ně.

 
MF Doom.
Marketingový génius.
 
50 Cent.
Marketingový génius.
 
El-P.

Přiznám se, že jsem o něm moc neslyšel. Musím si sehnat více jeho muziky. Něco, co dnes udělám.

 
Young Joc.

Marketingový génius. Připomíná mi Milk D jednoduchostí svého sdělení.

 
Jim Jones.
Marketingový génius.
 

Co tě nutí pokračovat v muzice? Co chceš dokázat?

Pro mě to už není o hip hopu. Nejsem hip hopový teolog. Jsem jednoduše ten, který je šťastný při hledání spravedlnosti v systému plném tyranů, kazatelů a pohanů. Snažím se spíš o zviditelnění lidí, kteří hip hop kultuře pomohli než o zachování jí samotné, pokud mě chápeš. Ohledně cílů to je práce s Intelligent Muzik. Chtěl vytvořit infrastrukturu, která propaguje sociální a politická poslání, s lidmi jako jste vy, kam by byl potřeba management, koncertní agenti, DJ´s, promotéři, distributoři a další. Rád bych také viděl svět poslouchat více inteligentní muziky (slovní hrátka na Intelligent Muzik). První úspěch usnadní dosažení příštího a obráceně. Také bych rád, aby každý hip hop fanda, který si žádá pořádný obsah v muzice, dostál svému slovu a objednal si nové album The Talented Timothy Taylor od Wise Intelligent. Koukněte se na www.intelligentmuzik.com, www.myspace.com/wiseintelligent a www.shamanwork.com, abyste věděli, kde jej můžete koupit. Už není chytré být hloupý.

Reklamy
Share

Napsat komentář