YAK BALLZ: „Důležité je se nikdy nepřestat zlepšovat a učit.“

První setkání s klukem jménem Yak Ballz bylo na singlu The Drill v 2003. Nezvyklý beat i hlas mi okamžitě učarovali. O necelý rok později přišla deska My Claim, která jen potvrzovala tehdejší pevnou pozici labelu Eastern Conference Records, kde vyšla. Yak ale debutoval už o několik let dříve singlem Home Piss na labelu Fondle ´Em, když mu bylo pouhých 18 let. Něco umět asi musíte, když vám dá ještě před plnoletostí Bobbito šanci vydat desku na svém labelu. Od svého debutu je ale Yak poměrně zticha. Dal se dohromady s oděvní značkou Scifen, kde funguje jako jedna z hlavních tváří, a rovněž s jejich pomocí vydal mixtape Scifentology. Letos v květnu pak plánuje návrat na bitevní pole s mixtape/albem Scifentology II: The Elephant Ron Hubbard Stories. Řekne vám o něm víc, stejně jako o tom, zda mu vadí pouto ke Cageovi.

 

Čau Yaku, co takhle děláš tyhle dny?

Ahoj Cream Mag, jak se máte? V poslední době chodím docela pozdě spát a vstávám, kdy chci. Vsadím se, že to vy nemůžete (smích). Ne, dělám si srandu. V těhle dnech píšu a nahrávám novou desku Scifentology II: The Elephant Ron Hubbard Stories. Taky jsem minulý rok dost koncertoval pro Weathermaniacs a Cardboard City Folk, což byly jedny z mých nejlepších zážitků. Nemůžu se dočkat vystoupení, až bude tahle deska hotová.

 

Ano, v květnu máš vydat Scifentology II: The Elephant Ron Hubbard Stories. Řekni tedy víc.

Scifentology II je pokračování k mé první desce My Claim a navazuje i na můj mixtape Scifentology. Bude to vydáno skrz FloSpot po celém světě. Scifentology II drží dobře při sobě a má to i koncept. Myslím, že to je má dosavadní nejlepší muzika. Chtěl jsem po tom mixtapeu přijít s pořádnou deskou, protože jsem cítil, že musím navázat tam, kde jsem skončil. Nedokončil jsem to, co jsem začal. Scifen II je velmi aktuální a progresivní. Chtěl jsem udělat skutečný soundtrack k našemu životu, jelikož si myslím, že muzika od smysluplné tvorby upustila. Nijak na desce ale nekážu nebo neříkám, co máš dělat. Nikoho neoblbuji. Je to fakt poctivý a přímočarý. Doufám, že to lidí ocenění. Myslím, že pokud vytvoříš něco skutečného a nápaditého, pak je to nevyvratitelné. Vím, že tomu lidé uvěří, pokud tomu dají šanci. Proto má i název souvislost s vírou.

 

Jak si se dal se Scifen vůbec dohromady?

Už roky se znám s Ewok 5MH, který je hlavním návrhářem oblečení od Scifen. Ten mi k tomu pomohl a hned jsem pro ně udělal reklamu. Moc se mi líbily koncepty triček i to, co má ta značka nabídnout. S Barmak Badaei (zakladatel) jsme se brzy stali blízkými přáteli vzhledem k tomu, že máme stejný názor na věci od politiky k hip hopu i to, co očekáváme od budoucnosti. Spolu s Ewokem a Barmakem jsme se rozhodli založit Team Scifen vytvořit pořádné hip hop hnutí ve spolupráci s ostatními ikonami jako Cope2 či El-P, protože oni znamenají to, co i ta značka: skutečný hip hop.

 

Scifen udělal i Yak Ballz tričko. Designoval jsi jej ty? Pokud ano, plánuješ udělat další?

Kdepak, to triko jsem nedělal já, ale Ewok. Na jeho výtvory se můžete kouknout na www.mr-ewokone.com. Já vybral jen tu barevnou kombinaci. Ale určitě bude od Scifen pro tuhle desku nové triko.

 

Děláš pořád s Mondeem? Slyšel jsem, že jste se rozešli.

S Mondeem dělám od doby, kdy na mě máma ještě křičela, že mé dětské rapy jsou šílené. Jsme pořád spolu. Lidi tyhle drby začínají, protože se chtějí cítit tak, že ví vše o každém. Ve skutečnosti ale Mondee produkoval na té desce 3 tracky, které tam jsou snad nejlepší.

 

V jedné skladbě na My Claim jsi jel: „Mary Jane, sometimes I wish I never married that bitch.“ Hulíš hodně?

Během té doby asi více než dnes, ale ano, pořád hulím rád.
 

Je pro tebe snazší rapovat přes syrový beat jako je ve Skywalkers Here, nebo něco trochu jiného jako ve The Drill?

Myslím, že s mým tehdejším psaním ty tracky byly v pohodě. Dneska ale píšu texty s mnohem větší disciplínou i strukturou. Sice mi to zabírá víc času, ale je to zase hrozná výzva. Dřív jsem si s psaním moc hlavu nelámal. Všechno to přijde časem. Podle mě ty skladby představovaly místa, kterými jsem musel projít, abych se dostal tam, kde jsem dnes. Nikdy bych už ale podobné věci nenapsal.

 

Jak si se vůbec tehdy potkal s Bobbitem? Musí to být krutý, když ti je 18 a máš vydaný singl na legendárním Fondle ´Em Records.

Díky Vazovi, což byl bratr mého nejlepšího přítele Pata, jsem začal dělat v Bobbito´s Footwork (pozn. aut. legendární Bobbitův obchod). Potřebovali s něčím pomoc, tak jsem se přihlásil. Tehdy mi bylo 16, takže to byly tak ty 2 roky, než ten singl vyšel. Dělal jsem vše, aby se o mě vědělo, a myslím, že se mi to vrátilo. I teď když nad tím přemýšlím si říkám: „Sakra, vždyť mi vyšla deska na Fondle ´Em v době, kdy se nevědělo o spoustě dnes známých jmen, která jsou mnohem starší než já. To se časem ale změní.

 

Někdy býváš zmiňován jako „Cageův hypeman“. Vypadá to, že snad lidi ani neví, že máš vlastní kariéru. Vadí ti být svázaný s Cagem tímhle stylem?

Občas ti to leze krkem, když lidi neuznávají, co jsi sám dokázal. Na druhou stranu vím, čeho jsem sám schopen, a je spousta lidí, kteří o mé práci ví. Zůstávám ale pořád pokorný a budu pokračovat směrem vpřed. Kdybych moc přemýšlel nad tím, co kdo říká, nedokázal bych do toho dát celé své srdce. Cage je jeden z mých nejlepších přátel, takže ptát se, jestli jsem naštvaný být spojený s mým přítelem kvůli tomu, co říkají lidi, není na místě. Jsem členem Weathermen od 17 a budu dál.

 

Před 2 lety byl velký rozruch díky sporu Cage vs. High & Mighty. Co ty a Milo? V Public Property (z Hell´s Winter) Cage rapoval: „You had the balls to rip me off, have them when I sneak up with Yak,“ takže to vypadá, že ani ty nejsi/si nebyl s Milo zrovna v pohodě.

S tou deskou nemám s Eastern Konference žádný beef. Mondee a já jsme na EC vydali výbornou desku, která byla speciální tím, že byla má první.

 

S kým by si rád v budoucnu spolupracoval?

Rád bych dělal se Sir Menelik/Scaramanga a Jeremy Lublin z We Are The Fury.

 

Co si myslíš o downloadingu a jak to ovlivňuje tebe jako interpreta?

Myslím, že downloading je v pohodě, pokud používáš legitimní poskytovatele, kteří to provozují s vědomím labelu. Digitální muzika je budoucnost a dříve či později si to bude muset připustit každý. Ilegální stahování je špatný. Díky tomu si připadám, že nemám budoucnost, protože nedokážu vydělat dostatek peněz na činži, když tisíce lidí rozkrádají, co jsem udělal. Vy neradi dostáváte za vaši práci zaplaceno? Na druhou stranu ti to pomůže zajistit více popularity. Kupujte, pokud se vám to líbí.

 

Pokud se nemýlím, tak jsi dodělal vysokou. Jak moc je pro rappera důležité mít dobré vzdělání?

Moc ne. Je důležité mít dobré vzdělání, pokud nejsi rapper. Pokud jsi rapper, tak je důležité být inteligentní a všímat si, co se děje. Důležité je nikdy nepřestat se zlepšovat a učit se. Školu jsem dodělal s titulem v Obchodním Managementu. Vždycky lidem říkám, aby ve škole zůstali, protože ti to otevírá dveře do světa. Především ti ale škola zaručuje světlejší budoucnost, než když nemáš vzdělání. Dělám muziku pro lidi a chci, aby se měli dobře. To je, myslím, důležité.

 

Někde jsem četl, že jsi iránského původu. Je to pravda? Pokud ano, jak těžké to je žít v zemi, která uvažuje o tom, že na Irán začne shazovat bomby?

Jsem Iránec. Narodil jsem se ale v Spojených Státech v New York City. Téma Ameriky přemýšlející o útocích na Irán kvůli obohacování uranem a/nebo pro vývoj jaderných zbraní je denně ve zprávách. Podle mne je těžké v tom všem najít pravdu. Žijeme v době, kdy lidé musí prodiskutovat, zda Amerika má právo na válku v Iráku a potencionální „zastavení Iránu od války“. Většina lidí si ani neuvědomuje, že se jich to také týká. Neuvědomují si to ale jen do doby, kdy budou jejich děti naverbovány a odvezeny pryč. Vidíme jen jednu stranu mince. Zrovna jsem viděl film 300, kde vykreslují Peršany jako barbary. Vždycky existuje i druhá část, kterou ale kolikrát nevidíme, protože by jsme potom mluvili jinak. Není lehké žít v době, když jsou všude nástroje na vymytí mozku a vše, co si myslíš, že je pravda, je jen to, co k čemu si byl veden.

 

Kde se vidíš za 5 let?

Budu vlastnit label a dávat šanci těm, co si ji zaslouží. Vidím svoji odpovědnost ve hnutí či revoluci, která bude všude. Také snad budu pořád součástí scény.

 

Fajn. Chceš ještě něco přidat?

Ano. Dávejte bacha na moji desku Scifentology II: The Elephant Ron Hubbard Stories, která vychází v červnu. Díky za přečtení mých odpovědí. Doufám, že jste si to užili.

Reklamy
Share

Napsat komentář