BUDDY PEACE: „Nezájem je někdy frustrující.“

Kdo letos na Hip Hop Kempu netrčel celý večer jen na baru, mohl páteční noc slyšet hrát v jednom z hangárů dvojici – Buddy Peace a Waxfactor. Vzhledem k tomu, že Buddy Peace dokázal jako jeden z mála návazat spolupráci se zámořským labelem (v jeho případě kanadským Bully Records), je sázkou na jistotu, že bude zajímavým terčem našeho nového rozhovoru. Jedná se o naše asi nejdelší čtení, které ale nabídne hodně zajímavých témat – neznalost a nezájem posluchačů, hraní pro Prince Po i to, proč byste neměli chtít hudebního producenta bydlet o patro nad vámi.

 

Ahoj Buddy Peace, jak se daří? Jsi DJ, majitel obchodu, atd. Můžeš nám říct, jak vypadá tvůj typický den?

Zdravím. Mám se dobře, díky. Doufám, že vám se také daří dobře – díky za otázky. Většina mých dnů se skládá z pravidelných činností – mám už navyklou spoustu rutin a zvyků, což sice není optimální, ale je těžké to změnit. Držím to v rovnováze. Není to zase tak špatná věc. Pracuji na plný úvazek v Banquet (jinak nejsem majitel, jsem asi o dva, tři stupínky níže, takový částečný vlastník, jestli se to tak dá říct) jako asistent a hip hop/beats kupující, což tvoří hlavní náplň většiny mého týdne. Vstávám brzy, protože to mám na sebe čas. Je to nejlepší část dne a poslouchám spoustu muziky. Ve volném čase pak zkouším pracovat na beatech, mixech a jiných projektech (z nichž mnoho ani nevyjde) a především také zkouším něco z toho plně dokončit. To vše bez keců od člověka, který žije pode mnou. Je to těžký. Před pár týdny jsem dostal svoji první psanou stížnost. Vtipná věc. To máš za to, že žiješ o patro výše. Obecně to ale znamená hodně kafe, čtení, chození a muziky, co čas a možnosti dovolí.

 

Letos v létě jsi vystupoval na Hip Hop Kempu. Jaké to bylo? Jak si si vůbec celý festival užil?

Působilo to na mě jako dobře sestavený, domácí festival. Bylo tam toho hrozně moc, co si Češi mohli užít. Spousta lidí se sešla za stejným účelem, proto to působilo tak dobře. Neviděl jsem toho tolik, kolik bych chtěl, ale podle toho co ano, to vypadalo brilantně. Líbil se mi český hip hop, který jsem slyšel. A i ostatní účinkující byli velmi dobře vybráni. Hraní s Waxfactorem bylo úžasné, protože my jinak nemáme moc příležitostí – spojili jsme se a vyšlo to parádně. Jak jsem řekl, muselo by být úžasné strávit tam více času, ale užili jsme si to i tak.

 

Pokud někdo neviděl tvůj set, můžeš říct, jaké pecky jste hráli?

Já a Wax v podstatě hrajeme „golden age“ věci – hip hop z konce 80. a začátku 90. let, ale také aktuální pecky a dost se dotýkáme i elektroniky. Mohli jste slyšet Atmosphere, MF Doom, LA Symphony, Task Force, DJ Vadim, Danny Breaks, Kool Keith a trochu Bully samozřejmě – jako vždy! Znáš to. Musíme šířit kvalitu. Cutovali jsme a prostě se bavili. Bylo to opravdu dobré hraní. Mohli jsme dát víc, ale Waxovi skákal gramofon, což jsme zjistili až ve čtvrtině setu, Já navíc nemohl použít efekty, protože mi nefungoval adaptér. Ale myslím, že jsme to dali dobře.

 

Na Hip Hop Kempu bylo, myslím, 20,000 lidí, ale možná tak 200-300 (možná více, možná méně) jich znalo Bully Records, tvé mixy, atd. Není to trochu frustrující, že se lidé o tuhle úroveň hip hopu nezajímají?

Ale ano, někdy to trochu frustrující je! Samozřejmě. Ale nevinil bych z toho lidi – tím myslím, že posluchačská veřejnost nemůže stíhat vše najednou. Někdy je to právě underground a méně konvenční hudba, kterou si lidé nejvíce užijí, když ji objeví – to je právě ta krása způsobená nedostatkem času. Když té muzice však lidé přijdou na kloub a oblíbí si ji, je to pro ně více osobní, protože Bully (nebo mě) neslyšíš v rádiu..nebo to alespoň zpochybňuji. Bylo by krásné slyšet ve dne Controller 7 nebo Sixtoo…jsem si jistý, že to je otázka času. Ale snaha ukázat lidem tenhle druh muziky je mi motivací, proč nikdy nepřestanu. Bohužel nemůžeš být najednou všude. Tyhle věci potřebují čas.

 

Jak ses dal pro tvůj mix dohromady s Marcem Bully, který Bully Records řídí?

Viděl jsem jeho fotku na myspace a se slovy: „AYO!!!“ jsem mu poslal krásnou zprávu…Ne, vážně. V minulosti jsem rozeslal pár svých mixů lidem, jejichž tvorbu mám rád a oni mají rádi tu moji. Něco jsem poslal Sixtoo, který to, myslím, pak pustil Marcovi. Marco ty mixy pak pouštěl v obchodě, kde dělal, jak jsem pak slyšel z vyprávění. To je úžasné, když o tom tak přemýšlím. Občas jsem zvědav, kdo a kde právě poslouchá mé mixy. Ale, myslím, že jsem něco poslal přímo i Marcovi a jemu se to líbilo. Bylo to nádherný, když jsem měl první 7´ od Bully – ten se Sixtoo a Matthem. To mě přímo inspirovalo k mixu (to byl “Mathface“) a vyšlo to perfektně. Jinak jsem s Marcem zůstal v kontaktu a dnes je jedním z mých nejlepších přátel, které jsem nikdy nepotkal. On je trochu jak Mr. T – třeba nelétá letadlem. Naštěstí bych se měl brzo dostat do Kanady, takže se snad potkáme.

 

Znáš osobně i další kluky z Bully Records jako Sixtoo, Joey Beats či DJ Signify?

První dva, co mne napadnou, jsou Controller 7 a Carlo. S Tomym (Controller 7) se znám roky. Začalo to na starém diskusním webu Anticonu (v době, kdy byl internet ještě černobílý). Nabízel tam trička, která sám udělal. Poslal jsem mu peníze a svojí kazetu a od té doby jsme zůstali v kontaktu. Je úžasný producent a dělá neuvěřitelnou muziku – lehce dokáže přejít z módu pro MCs na čistě instrumentální věci. A je také šíleně v pohodě. Carla jsem potkal v roce 2005, šli jsme se pak v Londýně kouknout po deskách a zůstali ve spojení. Měl na mě velký vliv a doufám, že časem jeho muziku pozná více lidí. Brzy by měl vydat super kvalitní materiál…vážně. Chvíli už jsem taky v kontaktu se Sixtoo, Joey Beats a Elektro4. Každý se chová hrozně přátelsky a férově. Tím nechci říct, že bych čekal bandu arogantních kluků nebo tak (ačkoli Marco vypadá odtažitě, o tom žádná), ale je dobré zjistit, že lidé, jejichž muziku miluji, jsou nejen zajímaví ale i kamarádští. Omlouvám se, pokud to zní moc sladce a klišovitě, ale je to fakt. Byla by i ostuda, pokud by každý hrál sám na sebe a nezajímal se o ostatní – jenže tahle scéna je právě dobrá v tom být poctivý a přátelský.

 

Jak moc populární je Bully v Anglii? Oceňují Britové tvoji kolaboraci s tímto labelem?

Bully tady vždycky dělali rozruch – má to hodně společné s Anticon, Mush a Lex (a mnoha dalšími labely z tohoto stylu hip hopu). Hodně lidí si jich všimlo, když poprvé začali vydávat. Také mě velmi zajímala muzika od Elektro4 a Moodswing9 – znal jsem jejich tvorbu z cizích projektů již z dřívějška, takže to pak bylo fajn zjištění, že mají domov u Bully. Po čase začalo Bully kupovat stále více obchodů (hrdě říkám, že Banquet již od začátku) a zvedal se zájem, protože tyhle labely nabízí pestrou hudební paletu. Lidi jako, řekněme, Silver Apples najednou měli šanci vlastnit raritní desku a hele, vydanou na Bully. Takhle to vypadalo. I mé desky na Bully jsou pro mě něčím, čemu nemůžu pořád uvěřit. Pořád si říkám: „Fakt se to stalo?“ Je to úžasné. Tím, že to vyšlo na Bully Projects a není to tady ještě tolik dostupné, si myslím, že někdo o tom pořád neví, ale lidi to cení. Můžeš najít info na webu a tak, takže to není tajemství. A já jsem se o tom také snažil mluvit.

 

Pracuješ na novém mixu s Carlem. Kdo je to? Můžeš o tom mixu říci více?

Haha, super – už se o tom ví. To je dobře. Carlo je, jak jsem řekl dříve, člen Bully a nejen úžasně talentovaný producent (který toho ví hrozně moc o starých, raritních syntetizérech), ale také zručný člověk, když přijde na mixy. Mluvili jsme o tom ode dne, kdy jsme se potkali v Londýně, a domluvili se na mixech skrz poštu (stejně jako jsem to udělal s legendárním Zillou v roce 2003). Carlo začal, poslal mi sekci a já pak rovnou začal pracovat na mé části. Bylo to trochu ve stylu „vše, co je chytré“, kdy jsme si s tím nedělali moc hlavu a tlačili to všemi různými směry. Zdá se, že se to povedlo a máme tam hodně spojitostí a témat. Použili jsme různé druhy vybavení od sampleru a gramofonů až po videa, cimbály a ujeté dialogy. Musím ten divný dialog někde sehnat. Dneska je to již hotové a už jen čekáme na výrobu, což by mělo být co nevidět. Jo a taky to vlastně vyjde spolu s 7´, co Carlo produkoval – má to náladu dlouhých chladných kanadských nocí…je to nádherné.

 

Také jsem četl o tvém vlastním albu. Můžeš o tom říci více (hosté, datum vydání, label,..)?

Budu jen rád. Díky za optání. Ve vzduchu mi těch kolaborací visí docela dost – hodně z nich je teprve ve fázi příprav, což je naneštěstí má chyba. To album je jinak v plánu tak rok. Možná déle. Má téma, jméno a některé již hotové tracky, ale je těžké to dokončit, když toho mám teď tolik. Chtělo by to víc času, ale i tak to vydám co nejdříve. Použil jsem hodně nového vybavení – jiné samplery a nástroje, také tam je díky tomu cítit hodně jiných vlivů. Je mnoho lidí, které bych tam chtěl, ale tím, že je to má první sólová šance, tak bych chtěl slyšet především sám sebe a pak případně otevřít dveře dalším kolaboracím. Na některých jsem již začal pracovat, ale další potřebují popohnat. Myslím, že ven to půjde přes SRL, což je část britského labelu AI Records, kteří jsou známí pro svoji elektronickou muziku. SRL se pak zaměřuje na širší škálu žánrů, což mi dovoluje popustit uzdu fantazii. I tak bych ale rád dělal muziku pro Lex a Bully, což se také, doufám, v budoucnu stane! Také můj kamarád si zakládá label nazvaný 2600 Records a pro něj bych měl také něco připravit. Zatím se to rýsuje dobře a má potenciál se stát něčím jako anglickým Bully…uvidíme.

 

Být DJ pro Prince Po pro tebe musel být jeden z tvých nejlepších okamžiků v dosavadní hudební kariéře. Jaké to bylo hrát pro Prince Poetryho? Jaký je tvůj oblíbený track od Prince Po, Organized Konfusion a Pharoahe Monche?

Máš pravdu – to byla historická událost. Nikdy na to nezapomenu. Je to výborný kluk – upřímný a chytrý, který ví, o čem mluví. Podle mě svým způsobem dospěješ, když se dostaneš na takovou úroveň jako on. Bylo to poučné a inspirativní být s ním. Hráli jsme několik koncertů, přičemž Roskilde v Kodani bylo úžasné! Kroužili jsme po tom festivalu a viděli spoustu ujetých věcí, ale samotné vystoupení pak bylo skvělé. I Dangermousovo. Po je totální profík, který ví co a jak. Je jako veterán a pro mě to byla dobrá zkouška. Kdekoli jsme byli, lidi ho milovali. Přesně chápe co má dělat a mám pro něj jen slova uznání. Každý kdo jede Organized mi dá za pravdu, že je pěkně těžké vybrat jejich oblíbený track, ale mé první setkání s nimi bylo v “Who Stole My Last Piece Of Chicken“ z několik let starého soundtracku z kazety..to je pořád mé oblíbené. Jinak musíš milovat pecky jako “Stress“, cokoli z Extinction Agenda (“Stray Bullet“ je také vynikající) a nedávno jsem objevil “Numbers 12“, což je vražda. Změnili hip hop a i teď je dobré vidět, že s ním pořád hýbají. Pharoahe Monch se vydal vstříc mainstreamu, což jistě není špatná věc, a Prince Po to drží více underground. Doufám, že jednoho dne opět spojí síly…mohli by.

 

Co si myslíš o ostatních evropských hip hop partách jako shadowanimals či subversiv*rec, kteří jsou na podobné úrovni?

S kluky z shadowanimals jsem byl v kontaktu skrz jednu starou dobrou internetovou diskuzi. Mám od nich pár CDs. Líbí se mi, co dělají – oni a party jako Stacs Of Stamina. Mají tolik energie a přitom jsou pořád hladoví po skutečném syrovém hip hopu. Je dobré vidět dělat lidi podobný hip hop – má to takový ten poctivý nádech, že to dělají skutečně pro potěšení. Cením je a labely, které je vydávají. Také mě dostala scéna v Barceloně – nikdy by mě nenpadlo, jak to tam je rozjetý, dokud jsem to neviděl. Pamatuji si, jak jsem pak přijel domů plný inspirace a nápadů. MCs jako Tremendo, DJs a producenti jako DJ 2D2 a El Chavo a party jako Jahbitat – ti všichni tvoří nádhernou muziku. Tahle nezávislá muzika je dobře propojená nehledě na jazykové bariéry. Ty konexe jsou jasné a muzika, láska a schopnosti to dobře vystihují. Nakopne tě, když víš, že se všude něco děje, a srazí, když víš, že to nikdy neuslyšíš všechno. A taky Japonsko – japonský hip hop je krutý!

 

Máš neuvěřitelné znalosti nezávislého hip hopu. Můžeš nám říct 5 nejlepších a nejhorších desek, co jsi za poslední dobu slyšel?

Sakra. Tohle nikdy není lehké. Tady jsou některé z těch nejlepších – a je to jen můj názor. Brzy se to určitě změní. To zaručuji. Když o tom tak přemýšlím, dám tam jen dobré věci – nevěděl bych, co tam dát z těch špatných. Snažím se vyvarovat věcí, které nemám rád. Takže pokud nevadí, tady je výběr mých oblíbených (doufám, že to není příliš dlouhé):

 
* P BROTHERS : ‘Heavy Bronx‘ EP Volume 2
[Heavy Bronx]

Tohle je jeden z nejsyrovějších hip hopů za poslední léta – přímo z Nottinghamu, UK! Je tam MC se jménem Cappo, který to krájí na kusy.

 
* CONTROLLER 7 : ‘Egg‘ EP
[Bully Records]

Od kalifornského soulu přes hrubý instrumentální hip hop k mocnému disco hip hopu, to vše to má. Jedna z Tomyho nejlepších prací…Sem s celým albem, Tommy!

 
* DANNY BREAKS : ‘Dimension 3-D‘
[Alphabet Zoo]

Tohohle se držím už roky. Danny je absolutní producentský zabiják a já a můj bratr jsme kdysi obdivovali jeho drum & bass. Jako hip hop producent je ničící a basová linka pak vysloveně neuvěřitelná – čistě analogická synthetická věc.

 
* WAXFACTOR : ‘Sci Fu‘
[Needlework]

Doufám, že se tomu dostane pozornost, která by měla – vím, že ano. Zkouším být nezaujatý, ale tohle je excelentní od začátku do konce. Klasická produkce – Wax to dokázal.

 
* ZYGOTE : ‘Beats To Make You Frown‘
[Boot Recordings]

Musím také zmínit Jazz T, který dělá beaty se Zygote jako Diversion Tactics. Jsou jedni z nejkrutějších beatmakerů za poslední dobu, mají takové divné bubny a divoký styl 90. let – to album kope, ale “The Peddler“ featuring HUG je úžasný zkuste si to poslechnout, pokud můžete. 

 
* ODDJOBS : ‚Absorbing Playtime‘ EP
[CMI]

Tihle kluci jsou ze stejné oblasti jako Atmosphere. Tahle věc je pak z roku 2000 – je to mé oblíbené z doby, kdy žil ten lehkovážný hip hop. Produkce je napřed a MCs ve stylu Jurassic 5 to jen dobře doplňují.

 
* DJ SIGNIFY & GRANDMASTER CAZ 7“
[Grandgood]

Mé oblíbené složení z poslední doby. Signify na svém SP 1200 v plné parádě a do toho Caz – je to krutý a změna rychlosti na konci pak téměř dokonalost. Caz nechává mladé kluky poznat, proč je Grandmaster.

 
* LITTERTHUGZ : ‘T.A.B.L.A.M.F.C.B.‘
[Litterthugz]

Mám to už dlouho a pořád se to vejde do mého listu oblíbených. Když jdu hrát, beru to pokaždé sebou.

 
* THE JOE BEATS EXPERIMENT :‘Indie Rock Blues‘
[TwentyFourSeven]

Úžasný produkční kousek – indie rock smíchaný v Joeyho stylu, je to oslava boom bapu. Joey to dal.

 

Řídíš obchod s deskami Banquet. Myslíš, že mp3s a sdílení škodí prodejům?

Haha, jen tam pracuji. „Pomáhám“ to řídit, to musím přiznat. Rád si myslím, že určitým způsobem mp3 a sdílení prodejům pomáhají, což je pro spoustu lidí překvapující. Ale je to můj optimistický názor. Je ostuda, že někteří lidi si stahují, ale nevrací nic zpět. Dělat v obchodě mě přimělo všimnout si druhé strany věci – tedy že umělci nedostanou peníze za odvedenou práci. Přímo se to těch kluků dotýká. Lidi si to stáhnou a necítí potřebu za to dát něco zpět. To není ono. Ale jak jsem řekl, hodně lidí používá downloading jako pomocníka při koupi. Už jsem několikrát slyšel, že si někdo nejdříve desku jen stáhl a pak i koupil. Věřím, že lidé, kteří muziku skutečně milují, si budou kupovat hotové výrobky i nadále. Jenže někdy tu desku prostě nemůžeš sehnat, protože je buď příliš raritní nebo vyprodaná, a downloading je jediná cesta, jak ji sehnat, takže to je těžké. Může to být dobrý pomocník, pokud se budou pořád kupovat desky.

 

Můžeme kromě tvého nového mixu s Carlem a alba očekávat i něco jiného?

To album se ven dostane již brzy. Doufám, že to bude pořád aktuální, až jej dodělám. Vážně bych jej chtěl mít venku brzo. Také jsem uplynulé měsíce pracoval na novém mixu, který je velmi odlišný od mých ostatních – a také o něm budu dělat pořádný rozruch. Už jsem s tím docela daleko. Je to určitě můj časově nejnáročnější a nejpropracovanější mix. Kromě toho bych také rád viděl hotové některé z mých kolaborací. Už se na ně těším. Dám o nich vědět, až budou v dohledu. Bylo by krutý dát i nějaký sety se samplery – hrál jsem takhle jeden s Waxfactorem a oba jsme si říkali, jak je to hrubý. To by bylo dobrý. Je to jiné než DJing (což je samozřejmé) a má to více parametry vystoupení – kontroluješ rytmus a vše je jen na tobě. Je to zajímavá cesta, jak hrát.

 

Je tu závěr. Rád bych ti poděkoval za tvůj čas, který sis na to vynahradil. Snad tě zase brzo uvidíme v České republice. Přidáš něco na konec?

Bylo to úžasné – mockrát díky za pozvání a dobré otázky. Nejsem moc šikovný v povídání sám o sobě, takže tohle byla fajn příležitost a moc ji oceňuji. Díky. Vypadá to, že máte velmi krutý web, takže to bylo super. Pokud bych mohl také zmínit Banquet Records, tak fajn – přijďte a navštivte nás nebo koukněte na web: www.banquetrecords.com – víme, co děláme! Brzy něco dokončím, takže budete mít šanci mne slyšet. Mrkněte také občas na můj myspace web: www.myspace.com/buddypeace – snažím se to aktualizovat. Mix s Carlem již na cestě. Omlouvám se za moji upovídanost a špatné spelování. Jsem tady, pokud mě potřebujete. Velmi vám děkuji a velký respekt pro Lukase a ostatní na Cream. Absolutní props pro Českou republiku a Tuca a jeho slečnu, když tam jsem. Banquet – zůstaňte naladěni. Brzy jsme u vás. Bude o mě slyšet – slyšet natolik, abych dostal další stížnost z přízemí. Slibuji. S pozdravem, Buddy Peace.

Reklamy
Share

Napsat komentář