NICOLAY – Dělám cokoliv si párty žádá

NICOLAY – Dělám cokoliv si párty žádá

Nicolay je jedním z příkladů toho, že hudba není o tom odkud seš, ale co umíš. Asi není třeba opakovat příběh o tom, jak ho Phonte z Little Brother kontaktoval, protože se mu líbily beaty, které poslal na jedno diskuzní fórum, a posléze spolu nahráli perfektní desku pod jménem Foreign Exchange, aniž by se kdy viděli nebo spolu jen telefonovali. Nicolay je producent z Holandska, umí hrát na několik hudebních nástrojů a než se pustil do toho, co dělá dnes, hrál v několika kapelách ve své domovské zemi.

Jeho spolupráce s Little Brother a následně deska Foreign Exchange mu v podstatě změnily život, otevřely mu dveře ke spolupráci s dalšími tělesy uskupení Justus League i mimo něj. Nyní se kvůli hudební kariéře přestěhoval do Ameriky, kde taky před dvěma měsíci vydal svou sólovku „Here“. O ní, o jeho novém domově, o skládání beatů a o hudbě vůbec jsme si s ním povídali v následujícím rozhovoru.

Teprve před pár měsíci jsem zjistil, že bydlíš v Severní Karolině. Kdy ses tam přestěhoval a jak se ti tam zatím žije?
Přestěhoval jsem se sem v květnu tohoto roku. Zatím se mi tu líbí. Lidi jsou přátelští, a protože mě to tu tolik nerozptyluje jako ve velkém městě, můžu se plně soustředit na hudbu.

Život v Americe je určitě v některých ohledech jiný. Je nějaká věc, na kterou sis nemohl zvyknout? Nebo naopak něco, co ti oproti životu v Evropě připadá mnohem lepší?
Nenašel jsem nic, na co bych si nemohl zvyknout kromě… politiky a komerčního rádia. Rozhodně existuje pár amerických věcí, které mě teď fascinujou, jako fotbal, baseball, obchody otevřené 24 hodin denně, a další věci, ale neřekl bych, že je to lepší. Jenom o poznání jiné.

Když se podívám do diskografie na tvých oficiálních stránkách, první beat, který ti oficiálně vyšel, byl v roce 2002 „Light it up“ od Little Brother. Jak dlouho ses věnoval produkci předtím?
Správně. Tou dobou jsem produkoval asi dva roky. Začal jsem zhruba v roce 2000.

Další věc co mě zaujala je, že kromě The Proov jsi nespolupracoval s nikým z Holandska. Bylo to proto, že o tobě nikdo nevěděl, dokud jsi nezačal spolupracovat s Little Brother? Nebo tě tamní scéna moc nezajímá?
To není tak úplně pravda. Doteďka jsem pracoval se spoustou umělců z Ameriky, ale také s několika lidmi z Holandska, kromě The Proov např. Pete Philly & Perquisite, Candy Duffer a se spoustou dalších.

Slyšel jsi někdy o kompilaci „From Amsterdam to Praha“? Byl to projekt, kde byli Holanďani jako The Proov, MOD The Black Marvel nebo Shogun a z druhé poloviny lidi z české a slovenské scény. U nás to holandské MC’s docela proslavilo…
Tak o tom jsem zatím neslyšel, ale zní to jako dobrý nápad.

Pojďme k Tvému novému albu. Když jsi na něm začal pracovat, měl jsi jasnou představu, jak to celé bude znít, nebo je album v podstatě výsledkem toho, co vzniklo až během nahrávání?
Mým jediným plánem bylo nemít v podstatě žádný plán. Chtěl jsem, aby deska odrážela vývoj, kterým jsem si prošel od té doby, co Foreign Exchance vyšlo, a myslím, že to můžeš rozhodně při poslechu alba slyšet. Tak nějak se to vyvinulo z ničeho ke kompletnímu albu během pár měsíců.

Jaký byl postup při tvoření samotných skladeb? Vytvořil jsi nejdřív beat a pak nechal své hosty, aby vymysleli téma? Nebo nejdřív napsali své rýmy a tys pak přidal vhodný beat?
Většinou udělám beat jako první, alespoň nějakou kostru nebo demo. Vokální hosté jsou většinou ti, kdo přicházejí s obsahem, ale většině z nich jsem přímo řekl, jaký bych chtěl, aby to album mělo zhruba obsah, i když tam zrovna v tu chvíli nebyly nějaké konkrétní pocity nebo atmosféra.

Je konečný výsledek přesně takový, jaký sis představoval? Byl tam třeba nějaký host, kterého jsi chtěl, ale neměli jste příležitost spolu pracovat? Nebo sampl, který jsi nemohl použít?
Bylo tam několik samplů, které jsem nemohl vyčistit (pozn.: získat povolení k jejich užití), ale protože umím hrát na spoustu nástrojů, tak to není nikdy problém. Nikdy ten výsledek nemůže být přesně takový, jaký chceš, je to jen časový moment. O měsíc později můžeš mít klidně chuť udělat něco jinak nebo chtít, aby něco znělo jinak, ale… Nemůžeš, musíš si to schovat na další příležitost. Proto mám rád vydávání desek.

Jak ses dal dohromady s lidmi z Ali Shaheedova labelu? (pozn.: hosté v poslední skladbě – Kay a Sy Smith)
Různými způsoby komunikace. Poprvé jsem potkal Ali Shaheeda se Sy Smith a Chip Fu, když jsem byl v New Yorku na [akci jménem] Beat Society v roce 2004. Od té doby jsme zůstali v kontaktu, a tenkrát jsem se taky začal bavit s Kayem, když ještě pracoval se svojí skupinou The Foundation.

Co si myslíš o kolaboracích typu DJ Premier / Christina Aguilera nebo Scott Storch / Paris Hilton? Jak bys reagoval, kdyby tě o beat požádala třeba Britney Spears?
Popravdě neznám žádné z těch skladeb cos zmínil, ale… Samozřejmě bych do toho šel. Spousta lidí by na mě byla naštvaná, kdybych odmítl, moje peněženka je jedním z nich.

V jednom rozhovoru jsi řekl, že k tvorbě hudby používáš pouze počítač. Přitom umíš hrát rovnou na několik hudebních nástrojů. Proč je teda nevyužiješ?
To musí být nedorozumění, protože živé nástroje používám při dělání beatů hodně. Určitě to jde slyšet. Myslím, že to je jeden z nejdůležitějších důvodů, proč lidi mají rádi to, co dělám – moje schopnost hrát a používat nástroje ve svém tracku.

Před dvěma lety jsi taky v jednom starším interview říkal, že chodíš normálně do práce. Ještě to platí, nebo tě už hudba živí?
Jasně, teď už asi dva roky žiju jenom z hudby.

Zkoušel jsi někdy sám rapovat nebo zpívat?
Rád zpívám a nezavíral bych dveře před tím, kdybych sem tam někde mohl zazpívat refrén, ale jinak… Prokážu světu službu a soustředím se na hudební stránku věcí.

Tvůj styl částečně odkazuje na klasický boom-bap zvuk. Co si myslíš o současných populárních stylech jako snap music nebo crunk?
Žádný z těhle dvou žánrů napatří mezi mé oblíbené.

Remix, který jsi udělal pro skladbu „Shine“ od Havany, je rychlý taneční track, což je úplně odlišné od tvé obvyklé práce. Máš rád house nebo taneční hudbu celkově?
Pro mě to není ani moc rozdíl, protože jsem ve skutečnosti udělal pár tanečních věcí, jako třeba „Connected“ club remix. Mám širokou škálu stylů, ke kterým si čas od času odbíhám. Dělám house, taneční hudbu, soul, jazz, funk, hip-hop… cokoliv si párty žádá – © George Clinton.

Pravděpodobně se s touto otázkou setkáváš často, ale stejně se zeptám. Je v plánu další deska Foreign Exchange?
Pracujeme na tom v tuhle chvíli.

Můžeš být konkrétnější?
Nemůžu to moc specifikovat, protože jsme to právě teď začli nahrávat. Samozřejmě máme co dělat, abychom se alespoň vyrovnali úspěchu prvního alba, takže pracujeme tvrději než kdy jindy, abychom měli jistotu, že nové album bude pecka.

Jakých dalších projektů se teď zúčastníš?
Dutch Masters vol. 2, City Lights vol. 2, album Gridlock Fam, a hromada dalších věcí, které si teď nevybavím.

Pracuješ taky s nějakými soulovými zpěváky? Ptám se, protože zbožňuju tvoji práci na albech Sy Smith a Dariena Brockingtona.
Pracuju teď se spoustou lidí, jak s rappery, tak se zpěváky. Rozhodně plánuju udělat další věci se Sy, Darienem a Yahzarah, kdybych měl říct pár jmen.

Díky za tvůj čas! Pokud bys na závěr chtěl říci cokoliv, co ještě nepadlo, máš teď možnost.
Chtěl bych poděkovat všem, co si tohle přečetli, za jejich pozornost a podporu.

Tak, a jsme u konce. Pokud ještě nemáte album „Here“, určitě si těhle 40 minut pozitivní „feel-good“ muziky sežeňte. A my se budem těšit na všechny zmíněné věci, na nichž Nicolay pracuje.

Nicolay – oficiální stránky
Nicolay na MySpace.com

Reklamy
Share

Napsat komentář