DJ EVIL DEE: Produkování se nikdy nevzdám

DJ EVIL DEE: Produkování se nikdy nevzdám

Po vynikajícím jihlavském koncertu Black Moon, který se uskutečnil minulý pátek, jsme měli tu čest vyzpovídat DJe Evil Deeho, který kromě zmíněné skupiny působí společně se svým bratrem v legendárním producentském týmu Da Beatminerz. Sympaťák Evil Dee se hodně rozpovídal, a tak se vyhneme dlouhému úvodu a přejdeme rovnou k rozhovoru.

Když děláš beat, jak spolupracuješ se svým bráchou Mr. Waltem?
Je spousta způsobů, jak pracujeme. On i já můžeme udělat celý beat sami. Já můžu udělat bubny, on může udělat smyčku nebo refrén. Je velká spousta způsobů, ale pokaždé makáme společně. Můžu udělat celý beat sám, ale pak to zmixujeme společně. Vždycky pracujeme spolu. Když děláme naše věci, jsou to vždycky Beatminerz.

Pověz nám něco o projektech, na kterých momentálně pracuješ.
Právě teď děláme na Beatminerz beat tapes, děláme nové album Black Moon, děláme 5FTho sólovku, album s Wordsworthem, album s O.C., děláme nespočet singlů se šílenou spoustou lidí. Pořád produkujeme singly, neustále produkujeme pro ostatní lidi. Příští rok bude venku tisíc věcí v naší produkci, aspoň co vím.

Změnilo se pro vás něco od doby, co Duck Down upsal tolik nových jmen?
Ne, je to pořád stejný. Je super vidět, že Buck a Dru se starají o svůj byznys správně. Protože spousta labelů se o svůj byznys nestará. Je to dobrý pocit.

Zmínil ses o 5FT, jak to s ním momentálně je?
Nemohl sem přijet, protože se právě dostal z vězení a je v podmínce. Nepustili by ho. Příští rok mu snad skončí podmínka. Všechno se teď řeší, aby mohl vycestovat. Zároveň makám na jeho úplně první sólovce. Celou věc produkuju sám. Five je teď v pohodě, mám tady všechny pozdravovat a vzkázat, ať ho pořád podporujete.

Takže si myslíš, že by mohl přijet do Evropy s celými Black Moon?
Jasně, příští rok určitě.

Jak se ti líbila dnešní show?
Rozhodně jsem si to užil. Jedna věc, kterou mám rád, je když se dav zapojí. Tohle je poprvé, co tu jsem. Buck tady už předtím byl, ale já ne. Říkám si: „Wow, tohle je krutý.“ Určitě bych se chtěl vrátit i jako DJ.

Vím, že jsi hrál například v Japonsku. Mohl bys nějak srovnat DJování v Japonsku, ve Státech a v Evropě?
Všude je to jiný. Třeba v Japonsku je to chaotický. Lidi se tě chtějí dotknout a jsou nadšený, jakože: „Panebože, to je on!“ Tady [v Evropě] je to víc o respektu, jako: „Jo, tenhle člověk udělal beat, co se mi líbí.“ A to je krutý. Ve Státech je to momentálně přesycený. Lidi dělají to samý, co všichni ostatní. Každý chce být radši na pódiu než v publiku. Máme šíleně dobré fanoušky, ale děje se tolik věcí najednou. Vždycky mezi různými místy existuje rozdíl, to zkrátka cítíš.

Zremixoval jsi předchozí album Buckshota s 9th Wonderem. Plánuješ něco takového udělat s The Formula?
Nevím, možná. Ten předchozí projekt, to jsem si jen tak hrál. Udělal jsem to jen tak. A nakonec se stalo, že lidem se to tak líbilo, že se to začalo šířit. Takže jsme se rozhodli to vydat, protože jsme nechtěli, aby se to šířilo nesprávnou cestou. Nevím, jestli to udělám znova, možná. Uvidím, jak to bude, protože momentálně máme spoustu jiných projektů. Zároveň startujeme i Beatminerz TV. Taky děláme Beatminerz podcast. Každý týden si můžeš zdarma stáhnout náš set. Je to 45 minut až hodina čerstvé hudby. Kontroluj myspace.com/djevildee.

Slyšel jsem, že jsi v 90. letech udělal track pro Eminema.
Jasně, udělal jsem track „Any Man“, který byl na kompilaci „Soundbombing 2“.

V té době nebyl slavný, že?
Jasně, je to celkem sranda. Viděl jsem, jak se stal slavným. Viděl jsem, jak ten song nahrával. Přišli jsme do studia a já si říkám: „Kdo je sakra tenhle týpek? Vypadá vtipně.“ A pak začal rapovat a já si říkal: „Wow, tenhle kluk je krutej!“ Viděl jsem, jak se z něj stává hvězda přímo před mýma očima, což se taky pak stalo. Bylo to super s ním pracovat, je v pohodě. Párkrát jsme se potom potkali a nezměnil se, je to pořád ten stejný člověk.

Víš něco o tom, co dělá teď?
Slyšel jsem, že na něčem maká, ale nemluvil jsem s ním několik let, takže nemůžu říct, jestli je to pravda nebo ne. Ale slyšel jsem o tom, mluvil o tom i 50 Cent.

Další, o kom bych rád věděl, je holka jménem Shorty No Mass. Pozvali jste si ji na své album „Fully Loaded with Static“. Jak k téhle spolupráci došlo?
Shorty je jako moje mladší ségra, takže když spolu pracujeme, je to sranda. Momentálně odpočívá, narodil se jí syn. Stará se o to, aby se měl dobře. Určitě ještě něco vydá. Pracujeme, ale v pomalém tempu. Budeme teď makat tvrději. Řeknu ti to takhle – příští rok bude mít venku album.

Další, na koho by sis měl dávat bacha, jsou Mood Doctors. Je to krutá skupina, které čas od času dělám DJe. Jsou šílený. Jsou něco jako další stupeň OutKast. Jeden ze členů skupiny je mladší brácha Posdnouse [z De La Soul]. Taky je můžeš najít na mém MySpace. Takže z těch věcí, co se připravují, to jsou Mood Doctors, Shorty No Mass a můj kámoš Crazy DJ Bazarro, kterej má svoji skupinu Disfunctional Fam, tohle všechno vyjde. Spousta věcí, co mám teď pod palcem, spousta novinek i starších záležitostí. Ještě je tu female MC jménem Makeba Mooncycle. Je to ta, která na scénu uvedla Taliba Kweliho a také ta, od které ukradla svůj styl Lauryn Hill. Pomáhala taky s vydáním desek MC Lyte. Společně s X-Clanem dala dohromady Blackwatch Movement. Tohle všechno udělala a teď nastal čas, aby vydala své vlastní album. Myslím, že tohle je další projekt, který nakonec zřejmě udělám sám. Spousta věcí je na cestě.

Jak vidíš svoji budoucnost? Například Ludacris řekl, že nechce rapovat jako čtyřicátník.
Mně je 37. Produkování je něco, čeho se nikdy nevzdáš. Znám producenty [kteří to dělají celý život] jako Quincy Jones. To, co dělám teď – cestování a hraní na pódiu – možná jednou půjde stranou. Ale studio? To ne. Můj dům je studio. Žiju ve studiu. Toho se nikdy nevzdám. Nejde ani o prachy, protože je spousta hudby, kterou dělám zadarmo, a lidi o tom neví. Zkrátka miluju hudbu.

Chtěli jsme se zeptat i Buckshota, nemůže přece rapovat navždy.
Buckshot je ředitel, takže se nejspíš stáhne a bude se věnovat svojí společnosti. Každý máme nějakou svoji věc, svůj byznys, o který se staráme. Spousta skupin se rozpadne. Spousta lidí si jede sólo. Ale u nás jde o rodinnou záležitost. Třeba projekt Buckshota s 9th Wonderem. Já jsem mu představil 9th Wonderův zvuk a řekl jsem mu: „Hele, měl bys s ním něco udělat.“ Co se týče Beatminerz, ti tu budou vždy. A 5FTho album je další rozpínání Black Moon. Tohle je věc, která je skvělá na celé naší rodině. Jdeme si svou cestou a pak se vrátíme silnější.

Můžeš nám něco říct o Buckshotově albu s KRSem? Produkuješ na něm něco?
Věř tomu nebo ne, ale nijak jsem na něj nepřispěl. Udělali to během dvou dní. Buck mi zavolal v pondělí a říká: „Hej, kámo, potřebuju beaty.“ Ve středu jsem mu zavolal a řekl: „Mám pro tebe pár beatů.“ A on na to: „Hmm, ale my už jsme skončili s nahráváním.“ Takhle se to stalo.

Takže je to hotový?
Jo.

Četl jsem, že to vyjde až příští rok. Proč?
Jde o to, že je spousta….. Zkrátka když dáváš ven alba, děláš to podle rozvrhu. Ale já jsem rebel. Třeba to 5FTho album vyjde na mém vlastním labelu. Nemáme žádný rozvrh. Prostě posílám věci ven. Akorát udělám to, že dám fanouškům vědět, kdy to vychází. Řeknu jenom: „Dávej pozor, brzo to vyjde.“ Lidi si to pak někde seženou, koupí nebo stáhnou. Vždycky v tom bude to sdělení, a to je důležitý.

Nevíš, jestli KRS vydá na Duck Down i sólovku?
Myslím, že jo, a já s bráchou bychom na tom měli produkovat pár věcí. Než jsme jeli na turné, poslali jsme mu beat. Původně jsem chtěl vzít s sebou jeden z mých samplerů, ale koupil jsem si na turné dost věcí. Nakoupil jsem na různých místech desky, takže toho sebou tahám hromadu. Až budu doma, udělám s tím nějaké beaty. Mám spoustu práce.

Víš nějaké podrobnosti o tom, koho dalšího Duck Down upíše?
Ani ne, to je věc Bucka a Dru-Ha. Duck Down, to jsou oni. Já chci akorát dělat beaty a DJovat, nahrávat ve studiu. Občas za mnou přijdou a říkají: „Hádej, koho jsme upsali!“ Naposledy to byl B-Real ze Cypress Hill. Víc ti asi neřeknu.

A pokud jde o Duck Down Label Tour?
Co mi říkal Buck, určitě to uděláme příští rok.

Myslíš, že se dostanete i do Evropy?
Rozhodně. Je to tady krutý. Mám tady takový rebelštější pocit. Jedna věc, o které přemýšlím, je že někdy příští rok, možná touhle dobou, se podívám do různých částí Evropy a budu nahrávat s lokálními MC’s. Vydám hudbu v různých oblastech. Chci si okolo toho zjistit různé právní záležitosti, jak by se to dalo udělat. Možná něco takového udělám. Řekněme, že sem přijedeme a vydáme tady pecku jenom pro vás. Já vyprodukuju beat a nechám přes něj rýmovat ty nejlepší místní MC’s. Uvidíme.

Je pravda, že když Black Moon začali, 5FT a Buckshot byli tanečníci? Pořád tancujou?
Jasně, je to pravda. Pořád tancujou, když hraje dobrá hudba. Čtvrtky dělám v New Yorku párty, když tam půjdeš, uvidíš, jak Five tancuje (smích).

Jak se ti líbí předělávka „How Many MC’s“ od Estelle? Slyšel jsi ji?
Myslím, že to je v pohodě. Je to skvělý pocit, když lidi respektujou naši práci a dají tomu svůj kabát. Podle mě je to krutý. Mohla předělat jakoukoliv jinou skladbu, ale vybrala si „How Many MC’s“. Říkal jsem si: „Super, udělala to krutě.“

Taky jsem četl něco o tom, že Lil‘ Wayne chtěl předělat nějaký váš song.
Proč ne, mohl to udělat. Každý může udělat, co chce, pokud to bude funky. Spoustě lidí se Lil‘ Wayne nelíbí. Já obdivuju jeho byznys. Obdivuju, jak se o něj Wayne s Babym starají. Jsou chytří byznysmeni. Možná se mi nelíbí některé jejich skladby. Neposlouchám moc takových věcí. Ale jak jsem řekl, líbí se mi jejich obchodní taktika. A jestli chce předělat něco od Black Moon, tak ať. Nemůžu nikomu zabránit v tom, co chce udělat. Pokud to udělá s dobrým vkusem, pak je všechno v pohodě.

Mockrát díky za tvůj čas, bylo mi potěšením dělat s tebou rozhovor.
Žádnej problém. It’s all flava. Jsem rád, že se ti to líbilo.

Reklamy
Share

Napsat komentář